Forlaget Columbus

KS-bogen

Islam

Lektion 6: Forskellige opfattelser af islam, demokrati og sharia (s. (108) 111-112)
Spørgsmål til bogen:

  • Hvad kendetegner ifølge Lene Kühles undersøgelse muslimerne i Danmark?
  • Hvad er en kulturmuslim?
  • Redegør for, hvad der kendetegner islamisme
  • Hvad er et kalifat – og hvilken rolle spiller kalifatet for islamisten?
  • Hvad er forskellen mellem islamisme og fundamentalisme? (se boksen)
  • Redegør for, hvad der kendetegner euro-islam
  • Hvilke forskelle er der mellem Ramadan og Tibi?  

Forslag til øvelser:

  • Lav et skema til at sammenligne islamisme og euro-islam ud punkterne:
    - Definition,
    - Syn på loven (sharia), dvs. islams rolle i samfundet
    - Syn på Vesten
    - Steder/personer, der er tilhænger af denne form for islam
    - Holdning til spiseregler (se s. 108-111)
    - Holdning til tørklædet (se s. 108-111)
  • Læs Aminah Tønnsens tekst (s. 109 i tekstboksen) og prøv at placere hende inden for en af de to former for islam
  • Et centralt spørgsmål i den danske debat er, om islam og demokrati kan forenes. Hvad tror du, at svaret lyder, hvis man spørger henholdsvis en islamist og en euro-muslim? Inddrag tekstboksen s. 112 i diskussionen.  

Supplerende materiale:

Gode tekster findes i flere undervisningsbøger, eksempelvis ”Islam – fra beduinkult til verdensreligion” eller ”muslimernes religion”.

”Jeg spiste middag med en islamist og fik en overraskelse” fra Den korte avis, Viggo Mortensen 20/8 2013

Dokumentar: ”Den fordømte moske”, kan p.t. findes på YouTube

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)