Islam
Lektion 4: De fem søjler - og den 6. søjle (s. 105-108)
Spørgsmål til bogen:
- Opsummer kort, hvad sharia er og hvilke forskellige handlinger, der findes i sharia.
- Placer de fem søjler inden for de forskellige handlinger.
- Redegør kort for de fem søjler, dvs. trosbekendelsen, bønnen, almisse, faste og valfart.
- Hvad er den 6. søjle?
- Hvad er forskellen mellem den store og den lille jihad?
- Er alle muslimer enige i denne 6. søjle?
Forslag til øvelser:
- På baggrund af tekstboksen, s. 107, skal I opstille 2 argumenter for og 2 argumenter imod, at muslimske elever skal have lov at have et bederum. (se også opgaven i boksen s. 107)
- Find på YouTube en video, der viser den muslimske renselse (søg på wudu), fx den her: https://www.youtube.com/watch?v=u7-MkkWbxzo ).
- Hvordan skal man rense sig?
- Hvad er formålet med renselsen?
- Undersøg betydningen af de religionsfaglige begreber ”renhed” og ”urenhed”. Du kan fx læse om dem i Gads Religionsleksikon (findes på religion.dk). Hvad er formålet med ”renhed” her? - På religionsportalen findes et besøg ved en fredagsbøn. Se den (ca. 15 minutter) og lav en ritualanalyse. Nærmere beskrivelse findes på religionsportalen.
- Sammenlign islam og kristendommen med fokus på opfattelsen af loven. Her kan eksempelvis anvendes Bjergprædiken som perspektivmateriale, ligesom begreberne lovreligion og nådesreligion kan bringes i spil.
- Find en tekst eller film, der grundigt beskriver de forskellige dele af Valfarten til Mekka. Prøv på baggrund heraf at lave en analyse af valfarten som et overgangsritual. Se beskrivelsen af overgangsritualet s. 108 i bogen. En meget kort film om valfarten findes fx her: natgeo.dk/folk-og-kultur/lokale-skikke/mekka-video-om-den-muslimske-pilgrimsrejse
Supplerende materiale:
Johannesevangeliet 8,3-11: Kvinde grebet i ægteskabsbrud
Horisont Special: ”Når Sharia dømmer” (dokumentar om Sharia-domstolen i Nigeria)