KULTURMØDER GENNEM HISTORIEN
Lektion 4: Vesten og Østen: Før og efter korstogene (s. 74-76)
Spørgsmål til bogen:
- Hvilke områder blev erobret af araberne i de første hundrede år efter Muhammeds død?
- Hvordan var samfundet i Al-Andalus?
- Hvad er den persiske konge Kyros den Store særligt kendt for?
- Hvordan var Alexander den Stores forhold til østlig og vestlig kultur?
- Hvordan reagerede Iran på filmen 300?
Forslag til øvelser:
- Hvordan bruger Osama bin Laden begrebet ”korstog” i citaterne på s. 74?
- Lav en analyse af billedet på s. 75. Hvad er malerens tendens? Hvorfor valgte han at fremstille forholdet mellem korsfarere og muslimer på den måde på det tidspunkt?
- Kig på billedet ”Araberstormen” (i højre spalte). Hvordan passer det sammen med værdierne i Al-Andalus?
- Til ”Grækerne og perserne”:
Find traileren til den første 300-film på YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=UrIbxk7idYA). Spartanerne er alle høje og muskuløse, men hvordan bliver deres fjender (perserne) fremstillet? Kan det have en symbolsk betydning, at filmens fortæller er en spartaner, som kun har ét øje? - Analyser budskab og tendens i artiklerne nævnt i det supplerende materiale.
- Skriv og hold en kort tale, hvor du bruger et eksempel fra historien om kulturmøder mellem Vesten og Østen som enten forbillede eller skræmmeeksempel i nutiden.
Supplerende materiale:
Video
Debat mellem to historikere om danske korstog (video del et af tre):
Artikler
”Korsridder Fogh i klemme” (2006): kpnet.dk/artikler/klaus/06/0129_korsridder_fogh.htm
”Al-Qaeda angriber ’Korsfarer Fogh’”: www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/al-qaeda-angriber-korsfarer-fogh Anmeldelser af 300 – desværre er de to bedste på engelsk: