Forlaget Columbus

KS-bogen

KULTURMØDER GENNEM HISTORIEN

Lektion 4: Vesten og Østen: Før og efter korstogene (s. 74-76)
Spørgsmål til bogen:

  • Hvilke områder blev erobret af araberne i de første hundrede år efter Muhammeds død?
  • Hvordan var samfundet i Al-Andalus?
  • Hvad er den persiske konge Kyros den Store særligt kendt for?
  • Hvordan var Alexander den Stores forhold til østlig og vestlig kultur?
  • Hvordan reagerede Iran på filmen 300?

Forslag til øvelser:

  • Hvordan bruger Osama bin Laden begrebet ”korstog” i citaterne på s. 74?
  • Lav en analyse af billedet på s. 75. Hvad er malerens tendens? Hvorfor valgte han at fremstille forholdet mellem korsfarere og muslimer på den måde på det tidspunkt?
  • Kig på billedet ”Araberstormen” (i højre spalte). Hvordan passer det sammen med værdierne i Al-Andalus?
  • Til ”Grækerne og perserne”:
    Find traileren til den første 300-film på YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=UrIbxk7idYA). Spartanerne er alle høje og muskuløse, men hvordan bliver deres fjender (perserne) fremstillet? Kan det have en symbolsk betydning, at filmens fortæller er en spartaner, som kun har ét øje?
  • Analyser budskab og tendens i artiklerne nævnt i det supplerende materiale.
  • Skriv og hold en kort tale, hvor du bruger et eksempel fra historien om kulturmøder mellem Vesten og Østen som enten forbillede eller skræmmeeksempel i nutiden.
    Jøder fejrer påske i Al-Andalus i 1300-tallet.

    Jeg handler som

    Skole

    Forlaget Columbus

    Offentlig institution
    (for skolens ansatte)

    Privat

    Forlaget Columbus

    Privatkunde
    (privat, studerende
    og virksomhed)