Forlaget Columbus

KS-bogen

KULTURMØDER GENNEM HISTORIEN

Lektion 5: Fjendebilleder (s. 76-77)
Spørgsmål til bogen:

  • Forklar med egne ord hvad et fjendebillede er.
  • Hvorfor har vi fjendebilleder?

Forslag til øvelser:

  • Løs de to opgaver s. 77.
  • Som nævnt i bogen kan alle lave fjendebilleder, og her seks eksempler. Brug begreberne fra bogen til at forklare, hvorfor hvert af disse er et fjendebillede. Evt. kan man individuelt eller i små grupper få et billede og holde et kort oplæg for resten af klassen.
  • Lav selv et fjendebillede.

Supplerende materiale:

Eksempler på fjendebilleder:

1: Amerikansk fremstilling af en japaner, Anden Verdenskrig. The National WWII Museum, New Orleans. Foto: Brian Egede-Pedersen.
2: Japansk fremstilling af den amerikanske præsident Roosevelt (til venstre) og den britiske premierminister Churchill (til højre), 1942. The National WWII Museum, New Orleans. Foto: Brian Egede-Pedersen.
3: Australsk illustration af sejren i Anden Verdenskrig. Australian War Memorial, Canberra. Foto: Tine Lorentzen.
4: Thomas Nast: ”The Usual Irish Way of Doing Things” [Den sædvanlige irske måde at gøre tingene på]. Harper’s Weekly, 1871. Kilde: Wikimedia Commons.
5: Dette billede er fra før år 1900, mens Irland var under britisk kontrol. Til venstre er det irske parti ”National League,” mens du kan se det britiske styre til højre. Hvis du på nettet søger efter ”Irish Vampire,” finder du det britiske syn på sagen. Kilmainham Gaol, Dublin. Foto: Brian Egede-Pedersen.
6: Østrigsk postkort fra 1919. Billedet viser den såkaldte ”Dolkestødslegende,” som gik ud på, at Tyskland og dets allierede tabte Første Verdenskrig, fordi de blev forrådt (stukket i ryggen) af jøder og socialister på hjemmefronten. Kilde: Wikimedia Commons.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)