Forlaget Columbus

KS-bogen

KULTURMØDER GENNEM HISTORIEN

Lektion 6: Hvad er amerikanisering? (s. 77-79)     
Spørgsmål til bogen:

  • Forklar med egne ord begreberne om amerikanisering.
  • Hvordan har forholdet mellem USA og Vesteuropa udviklet sig siden Anden Verdenskrig?

Forslag til øvelser:

  • Tværfaglig opgave: Tal med din sidemand og sammenlign begreberne kulturimperialisme, kreolisering, imitation og domesticering med de tre integrationsformer, du lærer i samfundsfag: Assimilation, segregering og integration.
  • Amerikaniseringsbegreberne i praksis: Kig på billederne nedenfor, læs billedteksten og besvar spørgsmålene.

Supplerende materiale:

Foto: Mikkel Pedersen.

Amerikanisering bliver tit omtalt som kulturimperialisme, og intet viser den amerikanske tilstedeværelse alle steder i verden som McDonald’s. Kritikere af det amerikanske bruger tit McDonald’s som symbol på, hvordan amerikaniseringen fører til ensretning og et lavt kulturelt niveau.

Her er en McDonald’s i Skt. Petersborg i Rusland; hvilke af begreberne kan du bruge til at beskrive denne form for amerikanisering?

Foto: Mikkel Pedersen.

Selv om vi ofte taler om kritik af amerikaniseringen, kan den amerikanske kultur også ses som et forbillede. Estland løsrev sig fra Sovjetunionen i 1991 og ønskede med det samme at nærme sig den vestlige kultur i stedet. Derfor kan man midt i hovedstaden Tallinn finde Coca-Cola Plaza, for sammen med McDonald’s er cola nok det mest berømte symbol på amerikansk kultur.

Opgave

Find det rigtige begreb
Herunder finder du en række billeder af amerikanisering. Gennemgå billederne et ad gangen og diskuter med din sidemand, om der er tale om kulturimperialisme, kreolisering, imitation eller domesticering?

1. Reklame for Jolly Cola, 1950’erne:
Kilde: da.wikipedia.org
2. Coca-Cola i Tyskland:
Kilde: Kilde: www.kostenlose-anzeigen.net/export/20100118135941.jpg
3. Reklame for det finske tyggegummi Jenkki:
Kilde: www.ksylitoli.fi/xylitol
4. Billede fundet på et universitet i Izmirs hjemmeside:
Kilde: iletisim.ieu.edu.tr/flows/
5. Reklame for det tyske footballhold Düsseldorf Panther:
6. Reklame for den tyske supermarkedskæde Lidl i Finland, hvor man på engelsk (og komisk) prøver at sælge en kopi af Coca-Cola: Globalisering!
Kilde: www.corbacho.info/finlandia/wp-content/uploads/2009/07/hans_von_blumenstock.jpg

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)