Forlaget Columbus

KS-bogen

Lektion 2

Jesus og den politiske verden (157-161)

  • Hvordan var situationen i Israel på Jesus’ tid?
  • Hvad er Synedriet – og hvilke to grupper sad i Synedriet?
  • Hvad kendetegner farisæerne? Og hvad kendetegner saddukæerne?
  • Hvordan ser jødedommen på loven? Og hvad vil det sige, at være en lovreligion?
  • Hvordan kritiserer Jesus jødernes overholdelse af loven?
  • Hvad er forskellen på gerningsaspektet og motivaspektet? Og hvad taler Jesus for?
  • Teksten siger, at Jesus radikaliserer loven til det absurde. Hvad vil det sige? Find eksempler fra teksten på denne radikalisering.
  • Kan det overhovedet lade sig gøre at leve syndfrit ud fra den tolkning, Jesus præsenterer i Bjergprædiken? Hvad mente de første kristne, hvad mener protestanter og hvad mener katolikker?
  • Hvordan mente forskellige jødiske grupper, at man skulle forholde sig til romerne?
  • Hvordan mente Jesus, at man skulle forholde sig? Inddrag tekstboksen, s. 161

Forslag til øvelser:

  • Læs de tekster i tekstboksene side 160 og besvar:
  • Hvordan ser teksterne på menneskets mulighed for at leve op til Guds lov?
  • Hvad betyder det for opfattelsen af synd?
  • Hvad betyder det for den kristnes engagement i politik?
  • Læs Bjergprædiken (Matthæus 5-7, eventuelt uddrag) og prøv at formulere en kristen etik ud fra teksten.
  • Skriv på baggrund af Bjergprædiken en ”moderne” prædiken, der fortæller om Jesus’ budskab i et mere nutidigt sprog.

Supplerende materiale:

  • Manga Messias (tegneserie fra Bibelselskabet)
  • ”Vi har alle syndet og mangler herlighed fra Gud” af Johannes Møllehave, findes i Frede Færings bog Vor Herre bevare os! Gyldendal 1980 (tekst 29).

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)