Kapitel 6: Hvordan fungerer retssystemet?
Styr på lektien?
- Hvornår er Danmarks Riges Grundlov fra?
- Redegør for tremagtsdelingen.
- Hvad vil det sige, at vi i Danmark har et to-instansprincip?
- Hvilken funktion har hhv. byretten, landsretten og Højesteret?
- Hvad er forskellen på en domsmandssag og en nævningesag?
- Hvad vil det sige, at anklageren er underlagt et objektivitetsprincip?
- Hvad menes der med en lægdommer?
- Hvad er forskellen på den almindelige del af straffeloven og den særlige del af straffeloven?
Lektien i brug
- Lav en oversigt over Grundlovens historie. Kom ind på, hvornår den er blevet revideret, hvilke ændringer det har medført og hvad der skal til for at revidere Grundloven i dag.
- Find selv frem til en sag af principiel karakter, der har fået tilladelse af Procesbevillingsnævnet til at blive behandlet i Højesteret. Redegør for sagens omstændigheder og forbered at præsentere sagen for klassen.
- Undersøg, hvornår en retssag kan blive begæret lukket for offentligheden og hvilke omstændighederne, der i så fald skal gøre sig gældende.
- Læs den fiktive historie om overfaldet på Diskotek Central. Lav nu selv et lignende eksempel, hvor du inddrager 6-8 gule ord for det forgangne kapitel.