Kapitel 1: Hvad er kriminalitet?
Styr på lektien?
- Definer en kriminel handling
- Hvilke fire typer af kriminalitet skelner man mellem?
- Hvilke nyere former for kriminalitet vinder frem?
- Hvordan har den samlede mængde af kriminalitet udviklet sig fra 1960 og frem til i dag?
- Hvordan kan man forklare den udvikling?
- Hvad viser mørketallet, og hvorfor er det et vigtigt begreb?
- Hvordan har ungdomskriminaliteten udviklet sig?
- Hvordan kan denne udvikling i ungdomskriminaliteten forklares?
- Hvad kendetegner en typisk kriminel når man kigger på dennes køn og sociale baggrund?
- Kan der siges at være en sammenhæng mellem kriminalitet og etnisk herkomst?
Lektien i brug
- Vurder hvorvidt og hvordan der kan være forskel på, hvad der betegnes som en kriminel handling på tværs af forskellige lande, kulturer og samfund?
- Diskuter hvorvidt de nye former for kriminalitet - internetkriminalitet og grænseoverskridende kriminalitet - blot er en forlængelse af de traditionelle former for kriminalitet, eller om der er tale om helt nye typer af kriminalitet
- Diskuter, hvorvidt man kan komme kriminalitet helt til livs i det danske samfund i lyset af, at der har været et fald i mængden af kriminalitet i samfundet og finde gerne relevant empiri til at underbygge.
- Diskuter, hvad der hhv. taler for og imod, at den samlede mængde af ungdomskriminalitet vil fortsætte med at falde over de kommende år og find relevante artikler til at understøtte argumenterne.
- Vurder, gerne ved inddragelse af empiri, hvordan de forskellige opdragelsesformer på s. 24 kan være med til at skabe grobund for kriminel adfærd hos individet
- Diskuter hvorfor etnicitet kan være en faktor, når det kommer til om en person bliver kriminel