Forlaget Columbus

Fra drengestreger til bandekrig

Kapitel 8: Kriminalitet – hvad siger politikerne?

Styr på lektien?

  1. Redegør for kriminalitetsformen.
  2. Hvad er personfarlig kriminalitet?
  3. Hvad er Dansk Folkepartis holdning til straffelængde?
  4. Hvad mener Socialdemokratiet og straffens længde?
  5. Hvad mener Enhedslisten om at straffe hårdere?
  6. Hvad menes der med den kriminelle lavalder?
  7. Hvad menes der med værdipolitik?
  8. Hvad menes der med fordelingspolitik?
  9. Hvad er en visitationszone?
  10. Redegør for det centrale indhold af Bandepakke III.

Lektien i brug

  1. Ifølge artiklen ”Politi: Vi gør alt for at holde ny bande væk fra Århus” vil myndighederne i maj 2017 gøre alt for, at Loyal to Familia ikke etablerer sig i Århus. Hvad er der sket siden og hvorfor?
  2. Læs artiklen ”Bande-skyderier fører til visitationszone i Århus”. Diskutér, hvorvidt disse zoner hjælper i forhold til bekæmpelsen af bandekriminaliteten.
  3. Diskuter, med udgangspunkt i artiklerne ”Bandekonflikt eskalerer i Århus: - De lokker børn med iPads” og ”Minister om bandekrig: - De er jo fuldstændig bindegale”, hvad der kan/skal gøres i forhold til situationen med banderne i Århus.
  4. Vurdér, hvorvidt bandekriminalitet skal straffes med lange fængselsdomme eller ej.
  5. Diskutér udsagnet: ”Bandekriminalitet skal elimineres en gang for alle ved indsættelse af militære specialstyrker”.
  6. Diskutér – ud fra artiklen "Bandeleder på tålt ophold: Jeg synes ikke jeg skal straffes" - hvad der skal gøres ift. Abdalla eller i tilsvarende sager.
  7. Diskutér, hvorvidt Dansk Folkeparti har ret i udsagnet: ” Hårde straffe for barske forbrydelser virker præventivt”.
  8. Diskutér, hvorvidt den kriminelle lavalder skal sænkes. Find empirisk argumentation for argumenter for og imod.
  9. Vurdér i hvilket omfang Bandepakke III vil gøre en forskel i forhold til bekæmpelsen af bandekriminalitet i Danmark?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)