Forlaget Columbus

Massemedier og politisk kommunikation - 2. udgave

Opgaver

Politisk kommunikation

Lav en dagbog over de kommunikationsformer du bruger i løbet af en uge, og indplacer dem i skemaet præsenteret i figur 2.1, side 26. Er der kommunikationsformer, der ikke falder indenfor disse kategorier?

Lav en oversigt over de organisationer og foreninger, som klassens elever er medlemmer af. Placer disse i skemaet over politiske aktører (figur 2.3, side 31) og beskriv mål, magt og ressourcer.

Nyere forskning viser, at danskerne har en voksende interesse for politik. Diskuter i klassen, hvorvidt dette er noget, I kan genkende, og hvordan denne interesse kommer til udtryk. Analyser denne interesse i forhold til de forandringer i politisk aktivitet og engagement, der beskrives side 35-36.

Politikkens medialisering kan åbne for populisme ( se side 44). Find eksempler på dette indenfor dansk politik og diskuter om I finder dette en stigende tendens i dansk politik.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)