Forlaget Columbus

Massemedier og politisk kommunikation - 2. udgave

Opgaver

Valgkamp

Få information om de enkelte partiers regnskaber (se www.folketinget.dk) samt tabel 3.2, side 51. Diskuter hvorvidt forskellen i økonomiske bidrag til partierne kan føre til en demokratisk ulighed. Identificer hvilke aktører, der støtter hvilke partier? Diskuter hvad der kan være deres interesse i denne støtte. Diskuter forskellige danske partier i forhold til de to kategorier: Markedsorienterede og salgsorienterede partier, og placer dem på grafen vist i figur 3.2, side 54. Vælg et vilkårligt parti og et vilkårligt emne, og udvikl konkrete budskaber i forhold til forskellige målgrupper, for eksempel ældre / unge, etc. Brug figur 3.5, side 57 som inspiration Få materiale fra sidste valgkamp fra Enhedslisten og Liberal Alliance (kontakt partierne eller brug infomedia) og lav en analyse af, hvordan de to partier forholder sig til konkurrerende partier, og hvordan de forsøger at kapre stemmer derfra. I de senere år er der sket en øget brug af spin i politisk kommunikation. Diskuter fordele og ulemper ved dette.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)