Forlaget Columbus

Protestbevægelser

Fokus- og arbejdsspørgsmål til kapitel 2

  • Sammenlign og vurder henholdsvis Tolstojs, de Tocquevilles og Carlyles forklaringer på protestbevægelser.
  • Diskutér hvorfor oplevelse af uretfærdighed i særlig grad synes at give anledning til vrede og protester.
  • Redegør for de centrale elementer i henholdsvis solidaritets-, sammenbruds- og afsavnsforklaringen.
  • Sammenfat styrker og svagheder ved hver af de tre forklaringer.
  • Gør rede for de centrale elementer i Charles Tillys' teori om protestbevægelser.
  • Tilly skelner bl.a. mellemidentitetsmæssige krav, rettighedsbaserede krav og programmatiske krav. Brug disse tre kategorier i en undersøgelse af forskellige protestbevægelser ud fra opslag i liste over sociale bevægelser, fx http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_social_movements.
  • Undersøg ligeledes politiske budskaber i en eller flere af disse protestbevægelser.
  • Diskutér i hvor høj grad Kerner-rapportens konklusioner stemmer overens med nogle af de teorier og mønstre omkring protestbevægelser, der er beskrevet tidligere i dette kapitel.
  • Redegør for, på hvilke punkter RMO-teorierne adskiller sig fra klassiske teorier om protestbevægelser.
  • Hvilke antagelser om aktørerne ligger der til grund for RMO-teorierne.
  • Redegør for begrebet mulighedsstrukturer.
  • Redegør for RMO-teoriernes opfattelse af protestbevægelsers ressourcer (ressourcemobilisering).
  • Brug RMO-teorierne til at undersøge forskellige protestbevægelser ud fra opslag i liste over sociale bevægelser, fx http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_social_movements eller links her på hjemmesiden (se under Links og videoer eller på siderne om enkelte lande).
  • Redegør med egne ord for begrebet framing. Find eksempler på anvendelse af frames, fx i øvelsesteksterne her på siden eller i nogle af de artikler eller videoer, som der er henvisning til.
  • I hvor høj grad kan RMO-teorierne bruges til at analysere urolighederne ved Verdensbankens møde i København 1970?
  • Redegør for mulige sammenhænge og vekselvirkninger mellem henholdsvis protestbevægelsernes omfang og styrke og myndighedernes reaktioner.
  • Undersøg ved hjælp af figur 11 udviklingen i "Det arabiske Forår". Brug eventuelt også linket til Mellemøsten ("Under protestbevægelser rundt om i verden") på denne hjemmeside til nærmere uddybning.
  • Undersøg ved hjælp af figur 12 udviklingsmuligheder for forskellige protestbevægelser ud fra opslag i liste over sociale bevægelser, fx http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_social_movements eller links her på hjemmesiden (se under Links og videoer eller på siderne om enkelte lande).

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)