Forlaget Columbus

Protestbevægelser

Fokus- og arbejdsspørgsmål til kapitel 4

  • Redegør for begrebet magtteknikker, herunder definitionsmagt.
  • Redegør for hvad der menes med henholdsvis ballademager-, forførelses- og smitte-diskurser om protestbevægelser.
  • Diskuter citatet af Søren Kierkegaard: "Man må kende massens holdninger for at vide, hvad man skal gøre: det modsatte." Har Kierkegaard ret?
  • Redegør for begreberne groupthinkog de-individuation.
  • Diskuter følgende citater fra bogen (side 86) omkring rydningen af Ungdomshuset, marts 2007:
    .."hver gang, der bliver lavet en demonstration, og den udgår fra Ungdomshuset, så er det mærkeligt nok sådan, at SevenEleven og McDonald's får smadret deres ruder." (Leslie Arentoft, Københavns Borgerrepræsentation)
    "Ja. Men det er jo ikke betjentene som personer, vi hader. Det er uniformen. Jeg vil ikke skade dem, men bare skræmme dem væk. ... Det er mest af alt en psykologisk kamp, vi kæmper i gaderne. Det er en menneskelig reaktion at forsvare sig. Vores våben er flasker og sten. Men jeg er da glad for, at ingen er kommet alvorligt til skade endnu." (Aktivist fra Ungdomshuset)
  • Prøv at opstille forskellige forklaringer på, at protestaktioner undertiden udvikler sig voldeligt. Sæt de forskellige forklaringer ind i flow-diagrammer.
  • Diskursanalyse: Redegør for begreberne nodalpunkt, antagonisme, ækvivalenskæde, flydende betegnere, hegemoni.
  • Lav en dikursanalyse af teksten "Frihed uden ansvar" med udgangspunkt i analyseskema side XX samt eksemplet på analyse af teksten " Kampen om Ungeren: En ny generations oprør".

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)