1. Dialogcirkel:
Inddel eleverne i grupper af ca. 6 eller lav én stor cirkel i klassen (Sæt stolene midt i rummet så de alle sammen vender ind mod hinanden.)
Det er elevernes eget ansvar at holde dialogen kørende ved selv at sige deres mening, lytte til andre og stille uddybende spørgsmål.
Lad dialogen tage udgangspunkt i denne satiriske ’samtykkeerklæring’ fra Information, som blev trykt i forbindelse med debatten, der gik forud for vedtagelsen af samtykkeloven (26/8 2016). Som tekst til billedet skrev avisen: ”Som en særlig gestus til vores trofaste læsere, har vi udarbejdet en standardiseret samtykkeerklæring, som frit kan printes og tages med i byen og findes frem i tilfælde af udsigt til seksuelt samvær. Samtykkeerklæringen kan også bruges af ægte- og kærestepar, som har svært ved at kommunikere.”
Dialogens indledende spørgsmål er:
- Er den satiriske samtykkeerklæring sjov?
- Sætter den fingeren på et problem?
- Hvorfor tror du at Information trykte den?
2. Gruppearbejde:
Læs de første 38 linjer i artiklen: ned til ”Var den lov kommet tidligere, havde Zens anbefaling været en anden” og arbejd med spørgsmålene:
- Diskuter: Hvorfor ville kvinden (Zen) i artiklen have anbefalet hendes datter at anmelde voldtægten, hvis den nuværende lov havde været gældende, da det skete?
- Undersøg udviklingen i antallet af anmeldelser, sigtelser og tiltaler for voldtægt i perioden 2016 til 2021 på s. 31.
- Kan de forskellige magtbegreber og isbjerg-modellen (s. 25-27) bruges til at forklare kvindernes reaktioner i teksten og udviklingen i antallet af anmeldelser, sigtelser og tiltaler for voldtægt?
- Undersøg antallet af voldtægtsdomme i 2022 (læs her)
3. Klassediskussion (eller dialogcirkel):
Er loven betydningsfuld, når der årligt kun dømmes få hundrede personer for voldtægt, når det anslås at der finder tusindvis af voldtægter sted hvert år?