Forlaget Columbus

Ulighedens mange ansigter

Løsninger på ulighed og social ulighed

Eleverne inddeles i grupper, der svarer til klassens antal af elever. Nedenfor er angivet en model, hvor der er tale om en klasse på 30 elever. Både tal- og bogstavmatrixgrupperne består af 5 elever. Hver tal-matrixgruppe har ansvaret for at skabe en løsning på ulighed og social ulighed ved brug af en af de centrale ressourcebeholdere. (Se matrixgrupper og tildeling af ressourcebeholdere nedenfor).


I deres tal-matrixgruppe skal eleverne arbejde på at finde løsninger til, hvordan man kan forøget den enkelte borgers ressourcebeholder, som gruppen har ansvaret for. Det er tanken, at eleverne skal tænke i ud af boksen løsninger, men dog fortsat gerne løsninger, som synes at være mulige at føre ud i livet. Fx skal en gruppe præsentere kreative løsningsforslag til, hvordan man kan forestille sig at øge den enkelte borgers helbredsressourcer i det danske samfund osv.
Når eleverne har haft tid til at forberede sig på dette – bliver de fordelt ud i bogstavs-matrixgrupperne, hvor de skal præsentere deres løsningsforslag til, hvordan man kan styrke/øge ressourcebeholderne.  

Tal-matrixgruppe 1: Økonomiske ressourcebeholder
Tal-matrixgruppe 2: Kulturelle ressourcebeholder
Tal-matrixgruppe 3: Arbejdsmarkedstilknytningsressourcebeholderen
Tal-matrixgruppe 4: Netværksressourcebeholderen
Tal-matrixgruppe 5: Stabilitet i familien - ressourcebeholderen
Tal-matrixgruppe 6: Helbredsressourcebeholderen

Elevgrupperne arbejder først horisontalt (vandret i deres talgruppe) og dernæst går de ud i den bogstavgruppe, som de skal præsentere i(vertikal). Klasselokalet, opholdsarealer, gården osv. kan alt sammen bruges.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)