Forlaget Columbus

USA's udfordringer (4. udg.)

ØVELSESOPGAVER - AFSNIT 3.1 + 3.1.1

  • Klik ind på dr.dk og se først denne lille forklaringsvideo og besvar dernæst i grupper følgende spørgsmål:
    • Hvor stammer den amerikanske drøm (udtrykket) fra?
    • Hvor mange amerikanere mener at den amerikanske drøm er død?
    • Hvorfor taler amerikanske præsidenter gerne om den amerikanske drøm?
    • Hvor mener nogle amerikanske politikere, f.eks. senator Bernie Sanders, at man kan finde den amerikanske drøm?

ØVELSESOPGAVER - AFSNIT 3.2 + 3.2.2

  • Diskuter: I par skal I diskutere, hvorvidt I mener, at udviklingen i den økonomiske ulighed i USA er retfærdig. I skal skrive jeres argumenter ned i forhold til, om I mener det er retfærdigt eller uretfærdigt. I diskussionen skal I inddrage figurerne 3.3-3.9. Når I har færdiggjort jeres pardiskussion, skal I finde et andet par og præsentere jeres argumenter for dette par og omvendt. Kort opsamling til sidst i klassen.
  • Gå sammen i grupper og diskuter muligheder og trusler ved de tre forhold som i betydelig grad har spillet ind på udviklingen i den økonomiske ulighed i USA.
  • I gruppen ser I indslaget med middelklassefamilien Katrina og hendes mand Jesus fra DR’s nyhedsmagasin 21, søndag d. 15. september 2024. I skal besvare følgende spørgsmål
    • a) Hvad er hovedudfordringen for Katrina og hendes mand Jesus?
    • b) Hvad kan forklare, at Jesus og Katrina har vanskeligt ved at få deres privatøkonomi til at hænge sammen?
    • c) Hvilke konsekvenser har de vanskelige økonomiske tider for Katrina og Jesus og deres familie?
    • d) Hvordan stiller Katrina og hendes mand Jesus sig i forhold til de to politiske partier og deres kandidater? Hvem vil de stemme på? Og hvad kan mon forklare deres stemmeadfærd? (Start udsendelsen ved minuttal 11.26 og se indtil ca. 20.06).
  • Undersøg, ved brug af nettet, hvordan lønudviklingen har været for de forskellige indkomstgrupper i USA og se på, hvordan prisudviklingen har været på forskellige fødevarer og andre hverdagsprodukter. I kan hente information om dette ved at kigge på nedenstående figurer.

Lønudviklingen i forskellige indkomstgrupper i USA

Øvelsesopgaver

Wage Group

Cumulative % change in real hourly wages (2019-2023)

Low-wage (10th percentile)

12,1%

Lower-middle-wage (avg. 20th - 40th)

5,0%

Middle-wage (avg. 40th - 60th)

3,0%

Upper-middle-wage (avg. 60th - 80th)

2,0%

High-wage (90th percentile)

0,9%

swipe

Prisudviklingen på udvalgte fødevarer

ØVELSESOPGAVER - AFSNIT 3.3 + 3.3.1 + 3.3.2 + 3.3.3

  • Gå sammen to og to (pararbejde). I parrene skal I nu foretage en sammenligning af ulighed og fattigdom i henholdsvis USA og Danmark. I kan anvende skemaet nedenunder til at systematisere jeres sammenligning, og der er også indsat et link ved skemaet med informationer om ulighed i sundhed i Danmark.
  • Diskuter afslutningsvis i klassen hvad konsekvenserne af økonomisk og social ulighed i USA og i Danmark er?

Komparativ analyse - ulighed

Relevant link om ulighed i sundhed i Danmark

Øvelsesopgaver

USA

Danmark

Hvilken metode bruger man til at opgøre fattigdom på (relativ eller absolut) i de to lande?

Hvor mange fattige er der i landet på baggrund af den benyttede fattigdomsmetode?

Hvordan ser ulighed i sundhed ud i det enkelte land?

Hvordan ser ulighed i uddannelse ud i det enkelte land?

Hvordan ser ulighed ud i politisk deltagelse i det enkelte land?

Hvordan ser den økonomiske ulighed ud i det enkelte land, når I sammenligner ved brug af Gini-koefficienten?

Findes der racisme (og i hvilken form) i det enkelte land?

Hvilket land kunne I helst tænke at bo i? I skal begrunde jeres svar

swipe

ØVELSESOPGAVER - AFSNIT 3.5 + 3.5.1 + 3.5.2 + 3.5.3

  • Undersøg ved hjælp af figur 3.17, hvorfor den offentlige sektor i USA står over for nogle store økonomiske udfordringer.
  • Diskuter, hvad den amerikanske føderale regering kunne gøre for at skabe en bedre balance mellem de offentlige (føderale) indtægter og udgifter. Kom med konkrete anvisninger (løsningsforslag) og forklar hvilke styrker og svagheder som jeres løsningsforslag har. I må her også gerne inddrage figur 3.18.
  • Foretag en simpel sammenligning af den amerikanske velfærdsstat med den danske velfærdsstat. Her kan I bruge nedenstående skema som inspiration:

Komparativ analyse af velfærdstatsmodeller

Øvelsesopgaver

USA

Danmark

Navn på velfærdsstatsmodel

Hvem får tildelt velfærdsydelser og hvilke velfærdsydelser er der (sammenlign f.eks. SU, barselsdagpenge, sygedagpenge, kontanthjælp, gratis vs. ikke-gratis uddannelse)?

Hvordan finansieres velfærdsydelserne i de to lande (sammenlign bl.a. skatteniveauet, og moms i de to lande)?

Hvad er den forventede levealder i de to lande?

Hvis man sammenligner de to landes befolkninger i forhold til, hvem der er mest lykkelige, hvad viser undersøgelser så? Brug denne undersøgelse til at finde svaret…

swipe

ØVELSESOPGAVER - AFSNIT 3.6 + 3.6.1 + 3.6.2 + 3.6.3

  • Gå sammen i grupper og sammenlign den sociale mobilitet i USA og Danmark. Hvad kan udledes om den sociale mobilitet i de to lande ved at bruge figurerne 3.21 og 3.22 i bogen?
  • Undersøg dernæst uddannelsesmobiliteten i Danmark og USA ved at kigge på denne kronik af Jens-Peter Thomsen og Stefan Bastholm fra Vive.
  • Diskuter i klassen styrker, svagheder, muligheder og trusler ved henholdsvis det amerikanske og danske velfærdssamfund. En sådan SWOT-analyse skal suppleres med argumenter for hvorfor noget er en styrke, svaghed, mulighed eller trussel. Modellen nedenfor kan anvendes.
  • Diskuter, hvad I som klasse mener er den/de største udfordringer for det amerikanske samfund.

USA - styrker og svagheder

swipe

Danmark - styrker og svagheder

swipe

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)