ØVELSESOPGAVER - AFSNIT 3.1 + 3.1.1
- Klik ind på dr.dk og se først denne lille forklaringsvideo og besvar dernæst i grupper følgende spørgsmål:
- Hvor stammer den amerikanske drøm (udtrykket) fra?
- Hvor mange amerikanere mener at den amerikanske drøm er død?
- Hvorfor taler amerikanske præsidenter gerne om den amerikanske drøm?
- Hvor mener nogle amerikanske politikere, f.eks. senator Bernie Sanders, at man kan finde den amerikanske drøm?
ØVELSESOPGAVER - AFSNIT 3.2 + 3.2.2
- Diskuter: I par skal I diskutere, hvorvidt I mener, at udviklingen i den økonomiske ulighed i USA er retfærdig. I skal skrive jeres argumenter ned i forhold til, om I mener det er retfærdigt eller uretfærdigt. I diskussionen skal I inddrage figurerne 3.3-3.9. Når I har færdiggjort jeres pardiskussion, skal I finde et andet par og præsentere jeres argumenter for dette par og omvendt. Kort opsamling til sidst i klassen.
- Gå sammen i grupper og diskuter muligheder og trusler ved de tre forhold som i betydelig grad har spillet ind på udviklingen i den økonomiske ulighed i USA.
- I gruppen ser I indslaget med middelklassefamilien Katrina og hendes mand Jesus fra DR’s nyhedsmagasin 21, søndag d. 15. september 2024. I skal besvare følgende spørgsmål
- a) Hvad er hovedudfordringen for Katrina og hendes mand Jesus?
- b) Hvad kan forklare, at Jesus og Katrina har vanskeligt ved at få deres privatøkonomi til at hænge sammen?
- c) Hvilke konsekvenser har de vanskelige økonomiske tider for Katrina og Jesus og deres familie?
- d) Hvordan stiller Katrina og hendes mand Jesus sig i forhold til de to politiske partier og deres kandidater? Hvem vil de stemme på? Og hvad kan mon forklare deres stemmeadfærd? (Start udsendelsen ved minuttal 11.26 og se indtil ca. 20.06).
- Undersøg, ved brug af nettet, hvordan lønudviklingen har været for de forskellige indkomstgrupper i USA og se på, hvordan prisudviklingen har været på forskellige fødevarer og andre hverdagsprodukter. I kan hente information om dette ved at kigge på nedenstående figurer.
Lønudviklingen i forskellige indkomstgrupper i USA
Wage Group | Cumulative % change in real hourly wages (2019-2023) |
---|---|
Low-wage (10th percentile) | 12,1% |
Lower-middle-wage (avg. 20th - 40th) | 5,0% |
Middle-wage (avg. 40th - 60th) | 3,0% |
Upper-middle-wage (avg. 60th - 80th) | 2,0% |
High-wage (90th percentile) | 0,9% |
Prisudviklingen på udvalgte fødevarer
ØVELSESOPGAVER - AFSNIT 3.3 + 3.3.1 + 3.3.2 + 3.3.3
- Gå sammen to og to (pararbejde). I parrene skal I nu foretage en sammenligning af ulighed og fattigdom i henholdsvis USA og Danmark. I kan anvende skemaet nedenunder til at systematisere jeres sammenligning, og der er også indsat et link ved skemaet med informationer om ulighed i sundhed i Danmark.
- Diskuter afslutningsvis i klassen hvad konsekvenserne af økonomisk og social ulighed i USA og i Danmark er?
Komparativ analyse - ulighed
Relevant link om ulighed i sundhed i Danmark
USA | Danmark | |
---|---|---|
Hvilken metode bruger man til at opgøre fattigdom på (relativ eller absolut) i de to lande? | ||
Hvor mange fattige er der i landet på baggrund af den benyttede fattigdomsmetode? | ||
Hvordan ser ulighed i sundhed ud i det enkelte land? | ||
Hvordan ser ulighed i uddannelse ud i det enkelte land? | ||
Hvordan ser ulighed ud i politisk deltagelse i det enkelte land? | ||
Hvordan ser den økonomiske ulighed ud i det enkelte land, når I sammenligner ved brug af Gini-koefficienten? | ||
Findes der racisme (og i hvilken form) i det enkelte land? | ||
Hvilket land kunne I helst tænke at bo i? I skal begrunde jeres svar |
ØVELSESOPGAVER - AFSNIT 3.5 + 3.5.1 + 3.5.2 + 3.5.3
- Undersøg ved hjælp af figur 3.17, hvorfor den offentlige sektor i USA står over for nogle store økonomiske udfordringer.
- Diskuter, hvad den amerikanske føderale regering kunne gøre for at skabe en bedre balance mellem de offentlige (føderale) indtægter og udgifter. Kom med konkrete anvisninger (løsningsforslag) og forklar hvilke styrker og svagheder som jeres løsningsforslag har. I må her også gerne inddrage figur 3.18.
- Foretag en simpel sammenligning af den amerikanske velfærdsstat med den danske velfærdsstat. Her kan I bruge nedenstående skema som inspiration:
Komparativ analyse af velfærdstatsmodeller
USA | Danmark | |
---|---|---|
Navn på velfærdsstatsmodel | ||
Hvem får tildelt velfærdsydelser og hvilke velfærdsydelser er der (sammenlign f.eks. SU, barselsdagpenge, sygedagpenge, kontanthjælp, gratis vs. ikke-gratis uddannelse)? | ||
Hvordan finansieres velfærdsydelserne i de to lande (sammenlign bl.a. skatteniveauet, og moms i de to lande)? | ||
Hvad er den forventede levealder i de to lande? | ||
Hvis man sammenligner de to landes befolkninger i forhold til, hvem der er mest lykkelige, hvad viser undersøgelser så? Brug denne undersøgelse til at finde svaret… |
ØVELSESOPGAVER - AFSNIT 3.6 + 3.6.1 + 3.6.2 + 3.6.3
- Gå sammen i grupper og sammenlign den sociale mobilitet i USA og Danmark. Hvad kan udledes om den sociale mobilitet i de to lande ved at bruge figurerne 3.21 og 3.22 i bogen?
- Undersøg dernæst uddannelsesmobiliteten i Danmark og USA ved at kigge på denne kronik af Jens-Peter Thomsen og Stefan Bastholm fra Vive.
- Diskuter i klassen styrker, svagheder, muligheder og trusler ved henholdsvis det amerikanske og danske velfærdssamfund. En sådan SWOT-analyse skal suppleres med argumenter for hvorfor noget er en styrke, svaghed, mulighed eller trussel. Modellen nedenfor kan anvendes.
- Diskuter, hvad I som klasse mener er den/de største udfordringer for det amerikanske samfund.
USA - styrker og svagheder
USA - styrker | USA - svagheder |
---|---|
USA - muligheder | USA - trusler |
Danmark - styrker og svagheder
Danmark - styrker | Danmark - svagheder |
---|---|
Danmark - muligheder | Danmark - trusler |