Forlaget Columbus

Økonomi ABC

Øvelser til tema III

Øvelse 10.1 Økonomisk vækst

  • a) Hvorfor er det vigtigt at økonomien vokser fra år til år?
  • b) Du skal anvende modellen vakst_model.xls til at af prøve udviklingen i Danmark under forskellige vækstprocenter. Besvar de opgaver der ligger i regnearket.

Øvelse 10.2 Mangel på arbejdskraft
Ifølge figur 10.4 vil der blive færre personer på arbejdsmarkedet.

  • a) Hvordan vil manglen på arbejdskraft påvirke udviklingen i BNP?
  • b) Kan problemet med manglen på arbejdskraft løses ved brug af endnu flere maskiner og teknologi? Inddrag figur 10.5.

Øvelse 11.1 Afløb og spark
Find de mest aktuelle tal for dansk økonomi (eksport, import, forbrug, skatter og afgifter, offentligt forbrug, opsparing, investeringer) og sæt dem ind i det økonomiske kredsløb. Er der ligevægt i kredsløbet?

Til øvelserne til kapitel 12 kan med fordel anvendes filer fra Samfundsstatistik eller filen databank.xls der ligger til højre. databank indeholder meget lange tidsserier.

Øvelse 12.1 Arbejdsløshed

  • a) Hvordan har ledigheden i Danmark udviklet sig de seneste 20 år?
  • b) Hvilke andre problemer end indkomstnedgangen er der forbundet ved at være arbejdsløs?

Øvelse 12.2 Prisstabilitet

  • a) Hvordan har priserne udviklet sig i Danmark de sidste 20 år?
  • b) Hvorfor er det et problem, hvis priserne stiger?
  • c)  Hvorfor er det et problem, hvis priserne falder?

Øvelse 12.3 Betalingsbalancen
Du skal anvende tabel 17.1 og 17.2 til at besvare følgende:

  • a) Hvordan har forholdet mellem import og eksport udviklet sig for Danmark?
  • b) Hvilke lande handler Danmark typisk med? Hvordan har mønstret udviklet sig?

Øvelse 12.4 Statens finanser
Danmark får i 2009 et underskud på de offentlige finanser på 60 mia. kr. på grund af finanskrisen. Hvorfor vil det gå sådan? Tænk både på udgifter og indtægter.

Øvelse 12.5 Bæredygtighed

I filen miljøindikatorer.xls (link til højre) er vist udviklingen i en række miljøindikatorer for Danmark.

  • a) Anvend tabellen til at dokumentere, at det går dårligt med miljøet i Danmark.

eller

  • b) Anvend tabellen til at dokumentere, at det går godt med miljøet i Danmark

Øvelse 12.6 Alle de økonomiske mål
Klassen opdeles i 6 grupper. Hver gruppe tager et økonomisk mål og fremlægger udviklingen i målet for de øvrige på klassen med efterfølgende diskussion af hvorledes de forskellige mål skal prioriteres, herunder modsætninger mellem de forskellige mål. I gennemgangen kan der tages særlig sigte på betydningen af finanskrisen.

Øvelse 13.1 Forårspakke 2.0

I februar 2009 aftale regeringen med DF den såkaldte forårspakke 2.0. Du kan finde en kort omtale her.

  • a) Redegør for pakkens hovedelementer.
  • b) Hvilken type politik er der tale om?
  • c) Diskutér om pakken har den ønske effekt.

Øvelse 13.2 Mere finanspolitik
Du skal anvende modellen af det økonomiske kredsløb til at gennemføre forskellige typer af indgreb. Hvilke indgreb har den største effekt på økonomien?

Øvelse 13.3 Rente og huskøb
Du skal anvende modellerne i filen huslån.xls (se til højre) til at undersøge rentens betydning for huskøb. Besvar de opgaver der ligger i regnearket.

Øvelse 13.4 Samlet skema vedrørende økonomisk politik

Du skal udfylde vedlagte skema, som ligger i dokumentet øk_pol_skema.doc (link til højre).

Øvelse 14.1 Ricardiansk ækvivalens

  • a) Forklar begrebet ricardiansk ækvivalens.
  • b) I Politiken den 23. august 2009 (Jeg havde ikke set det komme) udtaler finansminister Claus Hjorth Frederiksen at med udsigten til et underskud på 70 mia. kr. for 2009 og med skattelettelser i fremtiden kan det blive nødvendigt med besparelser på de offentlige finanser i fremtiden. Er det et argument for ricardiansk ækvivalens?

Øvelse 14.2 Pengepolitik igen skema

  • a) Find på Nationalbankens hjemmeside udviklingen i renten fx fra 2000 til 2009.
  • b) Hvilke former for pengepolitik er der ført i perioden?
  • c) I Samfundsstatistik 2008, tabel 14.14 er udviklingen i pengemængden vist. Hvordan har pengemængden (M3) udviklet sig i forhold til udviklingen i BNP? Hvilken form for pengepolitik er der ført?

Øvelse 14.3 Revaluering af kronen

  • a) Find artiklen "Nabolandene truer vores eksport" i Politiken den 20. februar 2009 og redegør for det problem udviklingen i den svenske krone og det engelske pund giver for danske eksportvirksomheder.
  • b) Hvor meget er hhv. det engelske pund og den svenske krone faldet? Find ud af hvor meget vi eksporterer og importerer for til de to lande. Hvordan berøres betalingsbalancen af nedskrivningerne i de to valutaer.
  • c) I artiklen er der en kritik af den danske valutakurspolitik og ECB's rentepolitik. Forklar denne.

Øvelse  14.4 Købekraftsparitet og burgerindeks
I Samfundsstatistik 2008, tabel 17.10 kan du finde det såkaldte Big Mac indeks.

  • a) Forklar hvad tabellen viser.
  • b) Forklar med egne ord: Hvad vil det sige at den danske krone er overvurderet med 50%?
  • c) Hvordan har graden af overvurdering udviklet sig fra 2000 til 2007? Hvordan kan udviklingen forklares?

Øvelse 14.5 For og imod ØMU
Opstil systematisk de økonomiske argumenter for og imod en dansk deltagelse i ØMU'en.

Øvelse 14.6: Indkomstpolitik

  • a) Hvordan vil en indkomstpolitik påvirke de centrale økonomiske mål?
  • b) Indkomstpolitik kan kritiseres for, at skævvride priserne mellem arbejdskraft og kapital og dermed bidrage til at produktiviteten ikke udvikler sig så gunstig som den ville uden indkomstpolitik. Hvorfor? (vanskelig)

Øvelse 14.7: Strukturpolitik
Strukturpolitik er en bred vifte af politikker. Opstil en liste over de strukturpolitikker som er nævnt i bogen (og du må gerne supplere den) og forklar dernæst, hvori det strukturelle består.

Øvelse 15.1 med multiplikator

  • a) Du skal anvende modellen multiplikator.xls (til højre). Prøv at variere henholdsvis t, m og c. Hvordan påvirkes multiplikatorens størrelse?
  • b) Find filmklippet med Helle Thorning-Schmidt og redegør kort for hendes argumenter for, at offentlige investeringer har en større multiplikatorvirkning end skattelettelser.

Øvelse 15.2: Konjunktursvingninger

  • a) Forklar begrebet output-gab.
  • b) Find udviklingen Danmarks BNP i perioden 1995-2008. Kan der konstateres nogle konjunktursvingninger?
  • c) Sammenhold udvklingen i BNP med udviklingen i ledigheden. Kan der konstateres ændringer i outputgab'et?

Øvelse 15.3 : Pengemængde og BNP

  • a) Du skal anvende modellen kreditmultiplikator.xls (til højre). Prøv at variere henholdsvis seddelbrøk og kassebrøk og forklar ændringerne i kreditmultiplikatorens størrelse.
  • b) Find tal for udviklingen i pengemængde og BNP. Du kan fx anvende Samfundsstatistik. Ifølge kvantitetsteorien vil en stigning i pengemængden der er større end stigningen i BNP medføre inflation: Hvorfor? Og passer teorien på Danmark? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Øvelse 15.4: Løn, priser og ledighed

  • a) Find udviklingen i løn, priser og ledighed for Danmark i en periode.
  • b) Hvad skulle man forvente om sammenhængen mellem prisstigninger og ledighed ifølge den klassiske Phillips-kurve? Hvad kan måske bidrage til at forklare, at lav ledighed ikke har bevirket stigende inflation?
  • c) Ifølge Politiken d. 26.september 2009 (Bernstein: Krisen nytter: Lad den være), mener nationalbankdirektør Bernstein ikke politikerne skal gøre mere i forhold til krisen i form af en ekspansiv finanspolitik.
    • placer hans argumenter i forhold til begrebet ricardiansk ækvivalens og
    • hvilken opfattelse har han af Phillipskurven


Øvelse 15.5 Økonomisk politik - opsamling
Danmark står i år 2009 med udsigt til en voksende ledighed og et stort underskud på de offentlige finanser. Samtidig er renten næsten i nul og inflationen er på 2%.

  • a) Hvorfor er en ekspansiv finanspolitik ikke mulig i denne situation?
  • b) Hvorfor vil det være vanskeligt yderligere at lempe pengepolitikken?
  • c) Hvad er der så tilbage i den økonomiske værktøjskasse?

Ekstra til kapitel 15

A. Opsparing som problem?
I artiklen "Man kan også spare for meget op" af Jeppe Christiansen i Politiken den 23. august 2009 redegøres der for, at udbuddet globalt simpelthen er for stort i forhold til efterspørgslen.

Du skal finde artiklen

  • a) Redegør for artiklens hovedsynspunkt.
  • b) Hvad kan der gøres for undgå en deflationær udvikling?

B. Krisens dybde og varighed - optimisten og pessimisten

Også Politiken den 23. august 2009, hvor to økonomer: Pessimisten og optimisten udtaler sig om vi er på vej ud af krisen. Sammenlign de to artikler med hensyn krisens dybde og varighed.

Øvelse 16.1 Vækst i Danmark

Du skal anvende modellen vaekst.xls (til højre) til at simulere forskellige vækstscenarier for Danmark.

Øvelse 16.2. Velstandsregnskab

  • a) Forklar velstandsregnskabet for Danmark i tabel 16.1.
  • b) Hvilken faktor har bidraget mest til velstandsstigningen?
  • c) Hvordan påvirker længere uddannelse de enkelte faktorer i regnskabet?

Øvelse 16.3. Sammeligning af vækst mellem lande
Du skal anvende databasen fra Groeningen Growth and Development Center til at tegne diagrammer for forskellige typer lande over udviklingen i BNP 1950 til 2008. Du skal anvende data i fanebladet GK - GDP. Vælg fx Kina, USA, Danmark, Irland, Bangladesh, brasilien, Taiwan. Omregn evt. tallene til indeks.

Klassen kan inddeles i grupper der hver tager et land.

Udregn vækst i % for perioden.

For udviklingslande: Kan Rostows faseteori anvendes?

Downloads

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)