Opgaver til kapitel 2: De store sammenhænge
- 1. Hvad er økonomisk vækst og hvordan måles den økonomiske vækst?
- 2. Hvilke faktorer bidrager til den økonomiske vækst?
- 3. Hvorfor er det relevant at skelne mellem kvalitative og kvantitative faktorer?
- 4. Forklar følgende udsagn: 'Når arbejdsstyrken falder om nogle år bliver det af afgørende betydning at den tilbageblevne arbejdsstyrke har en høj uddannelse'.
- 5. Hvad er en stordriftsfordel? Kom med eksempler fra den virkelige verden.
- 6. Er der tale om en stordriftsfordel når Århus Amt vil nedlægge de mindre sygehuse og behandle flest mulige patienter på store sygehuse?
- 7. Hvad er en højkonjunktur? og lavkonjunktur?
- 8. Hvad er sammenhængen mellem udviklingen i den økonomisk vækst, beskæftigelsen og produktiviteten?
- 9. Hvordan ser det typiske konjunkturforløb ud?
- 10. Tegn med lukket bog det økonomiske kredsløb med de vigtigste sektorer, markeder og pengestrømme.
- 11. Hvad sker der i kredsløbet hvis:
- alle folkepensionister får 5000 kr. skattefri hver ekstra i årlig ydelse, eller
- den offentlige sektor sparer 5 mia. kr. på lønninger til de offentligt ansatte, eller
- alle virksomheder skal betale en arbejdsmijøafgift på 1000 kr. pr. ansat.
- 12. Forklar hvorfor multiplikatoren i de fleste økonomier er større end 1.
- 13. Ifølge bogen er kredsløbsmodellen alene en mængde-model. Dvs. den ikke tager højde for priserne og lønningerne også ændrer sig.
- Hvorfor virker pris- og lønændringer i sig selv dæmpende på konjunkturforløbet?
- 14. Hvorfor har udviklingen i udlandet en altafgørende indvirkning på den økonomiske udvikling i Danmark?
- 15. Hvorfor går socialdemokraterne typisk ind for en keynesiansk inspireret økonomisk politik?
- 16. Hvorfor karakteriseres den klassiske skole ofte som liberalistisk?