3.1 Social ulighed – er alle lige i Danmark?
Styr på lektien?
- Hvad er social ulighed?
- Hvem var Karl Marx?
- Hvad mener Marx med klassesamfundet?
- Hvilke to grupper fandtes, ifølge Marx, i samfundet?
- Hvad mener Marx med begrebet merværdi?
- Hvad mener Marx med begrebet udbytning?
- Hvad menes der med formel lighed?
- Hvad er chancelighed?
- Hvad er resultatlighed?
- Hvad mener Lars Olsen med ’den nye ulighed’?
- Hvad er en ressourcebeholder?
- Forklar hvad den økonomiske ressourcebeholder dækker over?
- Hvad menes der med den kulturelle ressourcebeholder?
- Hvad menes der med ressourcen arbejdsmarkedstilknytning?
- Hvad menes der med netværksressourcen?
- Hvad dækker ressourcen stabilitet i familien over?
- Hvad menes der med helbredsressourcen?
- Hvad mener Bourdieu med habitus?
- Hvad mener Bourdieu med kapitaler?
- Hvad mener Bourdieu med felter?
- Hvad handler Rawls teori om?
- Beskriv de tre principper Rawls belyser
- Hvad menes der med social arv?
- Forklar begreberne struktur og aktør
- Hvad er social mobilitet?
- Hvad er generationsmobilitet?
- Hvad er karrieremobilitet?
- Hvad viser figur 3.6?
- Forklar udviklingen i figur 3.7
- Beskriv kort udviklingen i ligestillingen mellem køn ud fra parametrene løn, uddannelse og rolle i familien.
Lektien i brug!
- Diskutér i gruppen om Marx’ pointer om årsagerne til ulighed er helt out-dated, eller om han stadig er anvendelig i forhold til at diskutere ulighed i samfundet?
- Opstil i gruppen argumenter for, hvilken fordeling I mener er den mest retfærdige.
- Diskuter i gruppen, hvad ’den nye ulighed’ betyder?
- Diskutér i gruppen udsagnene i tekstboksen ”Ulighed er en god ting”. Hvem giver I ret og hvorfor?
- Diskutér samspillet mellem de forskellige ressourcer i ressourcebeholderne. Hvordan er de forbundet?
- Lav – via Power Point eller Prezi – der viser empiriske eksempler på indholdet af de respektive ressourcebeholdere.
- Brug YouTube til at finde klip, der kan eksemplificere en eller flere af ressourcebeholderne. Klippet skal afspilles på klassen/holdet, og I skal i gruppen kunne forklare indholdet af det klip, i viser.
- Lav en model, der ved brug af Bourdieus teori, påviser at uddannelsessystemet i Danmark er med til at fastholde den sociale ulighed.
- Find udsendelsen ”Blok på bistand” (afsnit 2, 26. november 2014) og diskutér ved brug af Bourdieus begrebsapparat Anita og Jimmys livsposition.
- Undersøg, ud fra Rawls fire søjler, om vores lighedsopfattelse er retfærdig ifølge Rawls. Find empiri og data, der kan understøtte Jeres argumentation.
- Opstil – ud fra figur 3.6 og figur 3.7 – tre hypoteser, der kan forklare løngabet mellem kvinder og mænd i Danmark. Hypoteserne skal understøttes af en faglig begrundelse.
- Vurdér, hvilken betydning udviklingen i figur 3.8 kan få for ligestillingen mellem køn og danske familiers indretning og funktion fremadrettet.
- Anvend Danmarks Statistik (http://www.statistikbanken.dk/10617) og vælg her tre områder du/gruppen vil undersøge nærmere ift. ligestilling. Anvend regneark og præsentér via relevante figurer og eller diagrammer.
- Gå på hjemmesiden https://www.globalis.dk/Statistik/GII-Ligestilling og brug enten søjlediagram, tabel eller kort til at opstille to hypoteser, der kan forklare det du/I ser. Husk en faglig begrundelse.