2.1 Individ og samfund – hvordan formes vi som mennesker?
Styr på lektien?
- Hvad menes med socialisering?
- Hvad er formelle normer?
- Hvad er uformelle normer?
- Hvad menes der med internaliseret?
- Hvad forstås ved social kontrol?
- Hvad menes med en social rolle?
- Hvad menes der med rollekonflikt?
- Hvad menes der med den primære socialiseringsproces?
- Hvem er den centrale aktør heri og hvordan?
- Hvad menes der med den sekundære socialiseringsproces?
- Hvem er central aktør her?
- Hvad menes der med den tertiære socialisering?
- Hvad forstås ved dobbeltsocialisering?
- Forklar begrebet ’den funktionstømte familie’
- Hvad menes der med systemafhængighed?
- Hvad er karakteristisk for en teamfamilie?
- Hvad er karakteristisk for en svingdørsfamilie?
- Hvad er karakteristisk for det sociale akvarium?
- Hvad er karakteristisk for en patriarkalsk familie?
- Forklar begrebet ’den bestemte anden’
- Forklar begrebet ’den generaliserende anden’
- Hvad er jeg'et?
- Hvad er mig'et?
- Hvad menes med Gemeinschaft?
- Hvad menes med Gesellschaft?
- Hvad er karakteristisk for myren?
- Hvad menes med væsensvilje?
- Hvad menes med valgvilje?
- Hvad mener Simmel med ’de ansigtsløse relationer’?
- Hvad er karakteristisk for sneglen?
- Hvad er karakteristisk for kamæleonen?
Lektien i brug!
- Diskutér, hvilken betydning det har fået for identitetsdannelsen, at den sekundære og tertiære socialisation har fået stadig større indflydelse i dagens samfund?
- Diskutér i gruppen, hvilken betydning jeres egen sociale baggrund (fx familiens betydning) har for den identitetsudvikling I er gennemgået?
- Diskutér synligheden af de fire familietyper (figur 2.2) i det senmoderne samfund. Kan man fx tale om, at den ene findes mere end den anden i højtuddannede hjem? I byer mere end på landet? Er de indkomstafhængige? Er der politisk forskel på typerne etc.?
- Skriv en kort historie til hver af de tre socialiseringsprocesser. Inddrag beskrivelser af de konkrete arenaer for socialiseringen og de væsentligste aktører.
- Diskutér, hvordan referencegrupper kan have indflydelse på socialiseringen og vurdér, hvorvidt dette er godt eller skidt?
- Opstil en figur, der illustrerer de væsentligste forskelle fra Gemeinschaft til Gesellschaft.
- Giv nogle empiriske eksempler på, hvordan et individ kan handle henholdsvis ud fra væsensvilje og valgvilje.
- Giver det mening at bruge Simmels begreb om de ansigtsløse relationer i dagens senmoderne samfund – hvorfor/hvorfor ikke?
- Udarbejd en figur, der gør rede for de centrale forskelle mellem myren, sneglen og kamæleonen.
- Lav et kort skuespil om en person fra enten det traditionelle eller industrialiserede samfund, der en dag vågner op i det senmoderne samfund. I fremførelsen skal der anvendes relevante begreber fra afsnittet – mere eller mindre eksplicit.