Forlaget Columbus

Samf på B

3.1 Social ulighed – er alle lige i Danmark?

Styr på lektien?

  1. Hvad er social ulighed?
  2. Hvem var Karl Marx?
  3. Hvad mener Marx med klassesamfundet?
  4. Hvilke to grupper fandtes, ifølge Marx, i samfundet?
  5. Hvad mener Marx med begrebet merværdi?
  6. Hvad mener Marx med begrebet udbytning?
  7. Hvad menes der med formel lighed?
  8. Hvad er chancelighed?
  9. Hvad er resultatlighed?
  10. Hvad mener Lars Olsen med ’den nye ulighed’?
  11. Hvad er en ressourcebeholder?
  12. Forklar hvad den økonomiske ressourcebeholder dækker over?
  13. Hvad menes der med den kulturelle ressourcebeholder?
  14. Hvad menes der med ressourcen arbejdsmarkedstilknytning?
  15. Hvad menes der med netværksressourcen?
  16. Hvad dækker ressourcen stabilitet i familien over?
  17. Hvad menes der med helbredsressourcen? 
  18. Hvad mener Bourdieu med habitus?
  19. Hvad mener Bourdieu med kapitaler?
  20. Hvad mener Bourdieu med felter?
  21. Hvad handler Rawls teori om?
  22. Beskriv de tre principper Rawls belyser
  23. Hvad menes der med social arv?
  24. Forklar begreberne struktur og aktør
  25. Hvad er social mobilitet?
  26. Hvad er generationsmobilitet?
  27. Hvad er karrieremobilitet?
  28. Hvad viser figur 3.6?
  29. Forklar udviklingen i figur 3.7
  30. Beskriv kort udviklingen i ligestillingen mellem køn ud fra parametrene løn, uddannelse og rolle i familien.

Lektien i brug!

  1. Diskutér i gruppen om Marx’ pointer om årsagerne til ulighed er helt out-dated, eller om han stadig er anvendelig i forhold til at diskutere ulighed i samfundet?
  2. Opstil i gruppen argumenter for, hvilken fordeling I mener er den mest retfærdige.
  3. Diskuter i gruppen, hvad ’den nye ulighed’ betyder?
  4. Diskutér i gruppen udsagnene i tekstboksen ”Ulighed er en god ting”. Hvem giver I ret og hvorfor?
  5. Diskutér samspillet mellem de forskellige ressourcer i ressourcebeholderne. Hvordan er de forbundet?
  6. Lav – via Power Point eller Prezi – der viser empiriske eksempler på indholdet af de respektive ressourcebeholdere.
  7. Brug YouTube til at finde klip, der kan eksemplificere en eller flere af ressourcebeholderne. Klippet skal afspilles på klassen/holdet, og I skal i gruppen kunne forklare indholdet af det klip, i viser.
  8. Lav en model, der ved brug af Bourdieus teori, påviser at uddannelsessystemet i Danmark er med til at fastholde den sociale ulighed.
  9. Find udsendelsen ”Blok på bistand” (afsnit 2, 26. november 2014) og diskutér ved brug af Bourdieus begrebsapparat Anita og Jimmys livsposition.
  10. Undersøg, ud fra Rawls fire søjler, om vores lighedsopfattelse er retfærdig ifølge Rawls. Find empiri og data, der kan understøtte Jeres argumentation.
  11. Opstil – ud fra figur 3.6 og figur 3.7 – tre hypoteser, der kan forklare løngabet mellem kvinder og mænd i Danmark. Hypoteserne skal understøttes af en faglig begrundelse.
  12. Vurdér, hvilken betydning udviklingen i figur 3.8 kan få for ligestillingen mellem køn og danske familiers indretning og funktion fremadrettet.
  13. Anvend Danmarks Statistik (http://www.statistikbanken.dk/10617) og vælg her tre områder du/gruppen vil undersøge nærmere ift. ligestilling. Anvend regneark og præsentér via relevante figurer og eller diagrammer.
  14. Gå på hjemmesiden https://www.globalis.dk/Statistik/GII-Ligestilling og brug enten søjlediagram, tabel eller kort til at opstille to hypoteser, der kan forklare det du/I ser. Husk en faglig begrundelse.


Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)