Forlaget Columbus

Levekår og sociale forskelle

Social arv

Tabel 8.2 samt Figur 8.1

Hvad forstås ved begrebet social arv?

Diskuter om negativ social arv er et problem i Danmark.

Start med analysen af tabel 2 og inddrag derefter figuren.

Se evt. opgaverne om social arv i afsnittet ”Undervisning”.

Tabelanalyse tabel 8.2

Læs noten til tabellen. Sammenlign overklassen med den højere middelklasse. Sammenlign den højere middelklasse med Middelklassen. Sammenlign middelklassen med arbejder- og underklassen. I hvilken samfundsklasse er I selv vokset op.
Hvor stor en andel af dem, der er opvokset i arbejderklassen kommer senere til at tilhøre overklassen eller den højere middelklasse. Blandt drenge/mænd og blandt piger/kvinder?

Diskuter årsagerne til det resultat, I når frem til.

Hvad viser kolonnen til højre ”I alt”?

Hvad kan konkluderes ved at sammenligne ”I alt tallene” med de øvrige kolonner?

Links

Socialforskningsinstituttet: Socialforskningsinstituttet SFI samarbejder med andre institutioner i et forskningsprogram om social arv. Her kan man finde Slutrapport og en række andre publikationer om social arv. SFI har lavet en række undersøgelser af danskernes levevilkår/levekår. Hovedkilden til udviklingen i levevilkår er publikationen ”Udviklingen i befolkningens levekår”. Du finder relevante uddybende publikationer hos: Center for Alternativ Samfundsanalyse: Se under publikationer her er nævnt publikationer om socialt udsatte grupper og om fattigdom og ulighed. Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning KORA har et forskningsområde der hedder ’Børn og unge ’ her er en række undersøgelser om udsatte børn og andet af relevans for temaet om social arv. Man kan under publikationer direkte søge på social arv. Socialministeriets hjemmeside indeholder publikationer om sociale emner fra Socialministeriet, Ankestyrelsen, SFI m.fl. I oversigt over publikationer findes en række publikationer om bl.a. socialt udsatte Prøv også at gå ind under ’Nøgletal’ her er bl.a. oplysninger om socialt udsatte. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd udarbejder en række analyser vedrørende ulighed og udgiver hvert år en publikation ”Fordeling og levevilkår” fra 2011 og fra 2013 specielt om uddannelse som social sorteringsmekanisme. 2015 er der et tema om fattigdom som bremse for børns uddannelsesmuligheder.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)