Forlaget Columbus

Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel

Tjek på lektien - kapitel 2

Intro

1. Hvilken rolle spiller ’vikingetiden’ som periode for danskernes erindringsfællesskab?

2. Hvordan forklarer den franske teoretiker Pierre Norá erindringsboomet i slutningen af 1800-tallet som interessen for vikingerne er en del af? 

3. Hvordan kan man forklare at vikingetiden er så interessant for moderne mennesker?

4. På hvilke måder bliver personer ’socialiseret’ til at identificere sig med fortids erindringen om vikingerne? (Prøv at tænk på hvor du selv har din viden og eller forestillinger om vikingerne fra).

5. Hvad kalder man perioden fra 793 til 1066 i resten af Europa?

6. Hvor har vi viden om vikingerne fra – og hvordan skal man være kildekritisk overfor begrænsningerne af hvad man kan bruge disse kilder til?

7. Kan man undres over at danskere i høj grad i dag identificerer sig som efterkommere af vikinger?

Historiografi

1. Hvordan kan man forholde sig kildekritisk til fremstillinger?

2. Hvordan var vikingerne fremstillet i slutningen af 1800 tallet og i dag i skolebøger og hvordan kan evt. forskelle forklares? (kom med nedslag i kilderne)

3. Hvad er forholdet mellem erindring og glemsel i fremstillinger? (inddrag begrebet udeladelse)

4. Hvad er forskellen mellem fremstillinger skrevet til: - andre historikere, - folkeskolen, - ungdomsuddannelserne, - en kommerciel bog der sigter på et bredt folkeligt publikum?

5. Hvad er forskellen mellem at lave en diakron og en synkron historiografi - og hvad kan de to fremgangsmåder bruges til? 

6. Fagprofessionelle kan synes det er en interessant diskussion at tale om, hvor gammel den danske stat er. Men kan diskussionen også være interessant politisk?

7. Hvad går den historiografiske debat om ringborgene ud på?

8. Hvad er Patrick Huttons pointe omkring historikeres ’mod-erindringer’? 

Erindringssteder

1. Hvad er et erindringssted?

2. Giv et par eksempler på materielle og immaterielle erindringssteder af betydning for det danske erindringsfællesskab

3. Giv et par eksempeler på villede og ikke-villede erindringssteder fra Danmark?

4. Hvilken rolle spiller erindringssteder for opretholdelsen af erindringsfællesskaber?

5. Hvilke associationer giver Jellingestenen dig? (Også før du læste denne tekst …) 

6. Hvilken rolle spiller Jellingestenen som erindringssted for national identitet i Danmark?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)