Tjek på lektien - kapitel 3
Overblik
1. Argumentér for eller imod at 1864 er væsentlig for det danske erindringsfællesskab.
2. Hvad er forskellen mellem Danmark som en helstat og Danmark som en nationalstat?
3. Hvilke problemer var der med at opretholde helstaten og skabe en ny nationalstat til Ejderen?
4. Hvilke aktuelle begivenheder/tendenser gør 1864 aktuel i dag?
5. Hvorfor erindres et militært nederlag så intensivt i Danmark?
6. Hvilke forudsætninger var der for 1. og 2. Slesvigske krig?
7. Har ’ånden fra 48’ spillet ind i at forklare nederlaget i 2. Slesvigske krig?
Mindebegivenheder
1. Hvad mener historikeren Eric Hobsbawm, når han kalder mindebegivenheder for opfundne traditioner? Hvordan er Dybbøldagen 18. april et eksempel på en opfunden tradition? Overvej hvordan den kunne have været anderledes.
2. Hvad er kropslig erindring, og hvilken betydning har det ved mindebegivenheder. Spiller kropslig erindring også en rolle ved andre slags begivenheder end mindebegivenheder?
3. Hvilke budskaber er centrale ved 150-året for slaget ved Dybbøl? Er disse budskaber anderledes end tidligere års mindebegivenheder (se Kong Frederik 9.’s tale ved 100-års mindebegivenheden i 1964 under ‘Materialer’ i bogen).
Museer
1. Hvilken funktion har museer i et erindringsfællesskab?
2. Redegør for de tre forskellige formidlingsstrategier, som museer kan benytte sig af til at formidle en fortælling om fortiden
3. Hvilke museer har du været på, og kan du genkende de 3 formidlingsstrategier i nogen af dine besøg?