C. Øvrigt materiale
1. Tekst- og materialesamlinger:
- Historisk afdeling, Århus Universitet: Danmarkshistorien.dk 17
- Kildearkivet Dansk identitetshistorie: Nomos 18
- Nationalmuseet
- Øresundsregionens historie:
- Dansk Historisk Fællesforening - brug søgefunktion eller led under fanebladet ”Temaer”
- Litteraturportalen 19
2. Holger Danske og Christian 2’s politiske program:
- Museumsinspektør Janus Møller Jensen: Holger Danske og Nyborg
3. Historiebrug: Christiern Pedersen om Danmarks historie (citat) Kejser Aurelian og Holger Danske Da Christiern Petersen skrev sit værk om danskernes glorværdige fortid var Danmarks storhedstid allerede ved at være forbi med bl.a. en truende opløsning af Kalmarunionen med Sverige (1523). ” I mange gamle skrifter findes der belæg for, at danskerne er af den allermest ædle adel, der nogensinde har eksisteret: milde mod de uskyldige og nådesløse over for deres fjender, de er smukke, med dejlige ansigter, frimodige, store og stærke af kropsbygning, og berømte for deres sejre og triumfer over hele verden. De har undertvunget både det antikke Grækenland, Afrika, Indien og Det romerske Imperium, og desuden stammede tre ypperligste fyrster fra Danmark: Den romerske kejser Aurelian, der var født i Ribe, Holger Danske og Johannes Præst, den første kejser i Indien.”204. Gøngehøvdingen
Under de svensk-danske krige i 1600-tallet kæmpede de såkaldte ”Snaphaner” på dansk side i de tidligere danske områder af Sydsverige. De var særligt aktive i det nordskånske område Gønge. Du kan læse mere herom her Film:
- Gøngehøvdingen: Dansk TV-serie fra 1992 i seks dele. Baseret på romanen af samme navn af Carit Etlar fra 1853.
Læs uddrag fra romanen her Læs om den historiske baggrund her5. Peder Palladius For at indprente, hvad den nye reformerte tro gik ud på, og hvordan den skulle udøves, rejste den sjællandsk bisp, Peder Palladius, på inspektionsbesøg, de såkaldte visitatser, rundt til alle sjællandske sogne og menigheder i årene 1538-43 for at overvære gudstjenesterne og belære menighederne om den rette lutherske lære. Og der var noget af tage fat på, som det fremgår af Palladius’ Visitatsbog (ca.1541): Det må ikke være sådan, at en jordemoder går rundt og udspreder tryllemidler, magiske tegn, besværgelser eller trolddom (…) du må ikke tie med nogen troldkvinde, de får nu deres rette løn (…) de brændte jo en masse af dem i Malmø og Køge (…) Tro kun på Gud og lær alle dine børn troen (…) Her ses det, at den brede befolkning stadig brugte de såkaldte kloge koner (og mænd), som gav råd og assisterede f.eks. ved fødsler. Men den nye lutherske kirke havde som et af sine vigtige mål at bekæmpe overtro, magi og trolddom, som blev set som Djævelens værk. Du kan læse mere om Peder Palladius’ visitatsbesøg samt uddrag fra han visitatsbog her. 6. Figur: Samfundsstrukturen