Forlaget Columbus

Dansk og historie

C. Øvrigt materiale

1. Danmark i forvandling, DHO-forløb Forløbets fokus er Danmarks industrialisering i perioden ca.1870-1900, men periodens forudsætninger og følger inddrages også. Forløbet er parallelt og/eller tværfagligt for dansk og historie, strækker sig over ca.10 timer i hvert fag og er tænkt som optakt til DHO-skrivning med udgangspunkt i læreplanens formulering om DHO:
…vægt på fordybelse i et historisk emne samt elevernes udtryksfærdigheder og relevante metoder i fagene. I forløbet skal indgå et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark.
Kernestof, som dækkes Dansk:

  • Tekster fra 1800-tallet (naturalisme).
  • Kanonforfattere: H.C.Andersen, Henrik Pontoppidan

Historie:

  • Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
  • Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
  • Historiebrug og -formidling
  • Historiefaglige teorier og metoder

Forløbsoversigt

Lektionsoverskrift

Materiale og indhold

Metode og arbejdsform

Danmark i forvandling – hvad forvandles?

Dansk: ”Dansk og historie”, kapitel 7, s.137-139 + Uddrag af Pontoppidan: Lykke-Per (”Dansk og historie”, hjemmesiden) samt tilsvarende uddrag fra Bille Augusts film (2018).

Historie: Krøyers billede fra Burmeister & Wain (”Dansk og historie” s.127) plus

Overblik over perioden (”Dansk og historie” s.128)

Dansk lektion 1+2:

Sammenligning af bog og film i grupper. En gruppe vælges til at fremlægge og relatere til lektionsoverskriften.

Historie lektion 1 +2:

Billedbeskrivelse og vurdering af maleriets kildeværdi i sidemandsgrupper.

Klassen relaterer samlet til billedet og tekst/filmuddrag i relation til Overblik over perioden.

Industrialiseringens forløb og de sociale forhold

Historie: ”Dansk og historie” s.134-137+141

Dansk: Folket træder frem (”Dansk og historie”s.142-43 + Erik Henningsen: Sat ud (samme side) + Henrik Pontoppidan: Muldskud, uddrag s.150-151 eller fuld version på hjemmesiden)

Historie lektion 3+4: Individuel sammenfatning af stoffet og klassediskussion ud fra Opgave om kontrafaktisk historie (”Dansk og historie” s.136 samt billede og billedtekst s. 135.)

Dansk lektion 3+4: Sidemandsgrupper analyserer og fortolker ”Sat ud” og ”Muldskud” og relaterer til teksten s.142. Grupperne forbereder også indlæg til klassediskussion ud fra Opgave: ”Dansk og historie”s.143 øverst

Revolution i Danmark? De politiske forhold og kvindekampen

Dansk: ”Dansk og historie”s.139-140

Historie: ”Dansk og historie”s.129-132ned + 144-146 + tekst s.151-152.

Dansk lektion 5+6: Fire grupper forbereder på baggrund af stoffet om sædelighedsfejden + supplerende selvvalgt stof et rollespil (se Opgave, ”Dansk og historie”s.140)

Historie lektion 5+6: tre grupper danner som hhv Venstre, Højre og Socialdemokratiet et debatforum der diskuterer og vurderer Louis Pios artikel med fokus på, om den er revolutionær og farlig.

Brud og/eller kontinuitet? Overblik over historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer

”Dansk og historie” Kap 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9: de enkelte kapitlers

a) indledende billeder

b) indledende ”Oversigter"

c) afsluttende ”Sammenfatninger af perioden”

Dansk lektion 7 + 8 og historie lektion 7+ 8:

7 grupper karakteriserer de 7 perioder før og efter 1870-1900 med fokus på brud og kontinuitet i dansk historie og litteraturhistorie.

Derefter matrixgrupper og afsluttende klassediskussion, hvor opgaven om periodisering s. 25 (Figur 1.1.) inddrages.

Metoder i dansk og historie

Muldskud (lektion 3 og 4) samt Pio (lektion 5+6)

NB! Behandlet tidligere i forløbet

Lektion 9 i begge fag.

Pararbejde.

Hvilke redskaber vil du bruge/har du brugt til at analysere de to tekster? Inddrag stoffet side 14-18ned i DHO-bogen og gør rede for forskelle og ligheder i analyse af dansk- og historiefaglige tekster

Historiebrug

Holger Danske-motivet ca. 1800-1970. ”Dansk og historie” s. 12-14+122+125 + 148+178

Lektion 10 i begge fag.

Dansk (klasseundervisning): analyse af tekst 6.1. med fokus på danskfaglige metoder og fortolkning af Holger Danske-figuren.

Historie: Med baggrund i side 12-14 karakteriserer tre grupper brugen af Holger Danske-figuren i de tre perioder. Fælles opsamling og diskussion af brug af historien med perspektivering til andre eksempler, fx Dannebrog (side 15)

6-timers obl. skrivekursus (Dansk lektion 9-11 og historie lektion 9-11) som udgangspunkt for elevens valg af DHO-opgave

Eksempler på emner:

Børns vilkår – børnearbejde:

Materiale, historie og dansk:

https://www.emu.dk/modul/de-små-arbejdere-1-–-om-børnearbejde-i-danmark-1873-1918-børn-på-fabrikker-0 + f.eks. Martin Andersen Nexø: Flyvende Sommer

København: storby og fattigdom:

https://www.emu.dk/modul/danmarks-industrialisering-peder-madsens-gang +

af Herman Bang: Stuk (se også billede i ”Dansk og Historie” s. 138)

Se flere opgaveemner i ”Dansk og historie”s.149 nederst

2. Tekst- og materialesamlinger

3. Attentatforsøget mod Estrup

Det eneste politiske attentat i Danmark i nyere tid. Fra Illustreret Tidende. Den 19-årige typograf Julius Rasmussens mislykkede attentatforsøg på J.B.S Estrup foran dennes bolig, 1885. Skuddet ramte en kraftig knap på Estrups frakke, som således reddede ham. Julius Rasmussen var ikke socialist og handlede på egen hånd, men politiet frygtede en revolution og blev sat i højeste alarmberedskab. Julius Rasmussen forklarede imidlertid under afhøringen, at han havde overværet et møde i Folketinget om den aktuelle politiske situation. Mødet varede kun syv minutter og i frustration herover fik han den indskydelse at dræbe Estrup, som han så som årsagen til blokeringen af demokratiet. Julius Rasmussen fik 14 års fængsel, men hængte sig i sin celle 4 år efter attentatforsøget. Og der kom ikke nogen revolution; forargelsen over den politiske vold var stor i brede dele af befolkningen, og mange tidligere modstandere fik nu sympati for Estrup (7). Han udnyttede stemningen til at få gennemført endnu flere provisoriske love, bl.a. oprettelse af det ovenfor nævnte gendarmkorps til at sikre ro i landet. Kilde: Rigsarkivet

Diskussion:

Diskutér hvorfor der i det danske samfund tilsyneladende ikke var og er opbakning til anvendelse af politisk vold som middel til at nå politiske mål.

4. Historiebrug

5. Danmark på Film6. Løbesedler om afstemningen om De vestindiske øer, 1916

7. Figur: Samfundsstruktur - afvikling af standssamfundet og begyndende klassesamfund

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)