Forlaget Columbus

Imperier - fra oldtid til nutid

Generelle opgaver (se specifikke opgaver til kapitlet nedenfor)

Opgaverne i dette afsnit kan benyttes til alle imperierne, der behandles i bogen. Hvis man arbejder med flere kapitler, kan opgaverne her oplagt også bruges i forbindelse med sammenligninger, hvor man efterfølgende søger at forklare forskelle og ligheder (indledningen til kapitel 1 giver et eksempel på, hvordan en sammenligning kan foretages og opstilles systematisk på s. 14).

  • 1. Tidslinje
    • ”Støvsug” kapitlet for vigtige begivenheder i imperiets historie. Noter ned så vidt muligt med årstal og sæt dem på en tidslinje (evt. med digitalt redskab som Prezi Timeline Template eller Tiki Toki – find dem på google).
  • 2. Periodisering
    • 
Inddel med udgangspunkt i tidslinjen imperiets historie i afgrænsede perioder, altså kortere tidsafsnit adskilt af væsentlige begivenheder eller udviklinger. Giv hver periode i imperiets historie et navn. Giv en begrundelse for inddelingen og overvej, om din periodisering lægger vægt på politiske, økonomiske, kulturelle, teknologiske og/eller helt andre forhold. Svarer din inddeling til kapitlets inddeling i afsnit? Overvej, om man kunne have lavet andre meningsfulde inddelinger.
  • 3. Imperietype
    • 
Kapitel 1 skelnede mellem agrarimperier og øversøiske koloniimperier. Hvilken slags imperium er der tale om i dette kapitel?
  • 4. Herredømmestrategier

    • Kapitel 1 præsenterede de forskellige herredømmestrategier, som imperier ifølge Machiavelli kan benytte sig af. Overvej, om der i kapitlet er eksempler, at dette imperium har benyttet én eller flere af de tre herredømmestrategier. Var strategien/erne succesfulde for imperiet? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • 5. Magt

    • Kan du finde eksempler på, at imperiet i dette kapitel benytter hhv. hård og blød magt? (se kapitel 1)

  • 6. Teorier om imperier

    • Kapitel 1 præsenterede også Lenins (imperialisme er kapitalistisk udbytning), Kennedys (imperial overstretch) og Saids (orientalisme) teorier om imperier og imperialisme. Overvej, og én eller flere af teorierne giver en relevant beskrivelse af dette imperium. Hvorfor/hvorfor ikke?
  • 7. Imperiets selvforståelse og ideologi
    • Hvordan retfærdiggjorde imperiet sit herredømme? Sammenlign evt. med andre imperiers selvforståelse.

Specifikke opgaver til kapitlet

Erobrende republik og universelt imperium

  • 1. Hvad menes der med, at kejser Augustus fremstilles som en “fredsfyrste”?
  • 2. Forklar begrebet Pax Romana.
  • 3. Hvad er forskellen på erobring og konsolidering af imperiet, og i hvilke perioder gjorde Romerriget henholdsvis det ene og det andet?
  • 4. Giv en karakteristik af Romerrigets udensrigspolitik under republikken.
  • 5. Hvordan påvirkede erobringerne det romerske samfund indadtil?
  • 6. På hvilke måder var indførelsen af kejserdømmet en løsning på Roms problemer?
  • 7. Hvilke nye problemer førte kejserdømmet med sig?
  • 8. Hvad menes der med, at imperiet var “universelt”?

Imperiets politiske organisering

  • 1. Hvad kendetegnede Rom som bystat?
  • 2. Hvad kan forklare bystatens effektive ekspansion?
  • 3. Hvordan blev bønderne frigjort til hæren og integreret i republikkens politiske liv?
  • 4. Karakteriser republikken som styreform. Kan man finde moderne ord, der beskriver den?
  • 5. På hvilken måde blev den aggressive ekspansion en trussel mod republikken?
  • 6. Tegn en model, der med kasser og pile viser de vigtigste årsager til, at “den gigantiske trykkoger” (s. 46), republikken, gik under, og kejserdømmet blev indført.
  • 7. På hvilke konkrete måder søgte kejsermagten at konsolidere imperiet og stoppe de kilder til ustabilitet, som havde kendetegnet republikken?

Det økonomiske grundlag

  • 1. Hvorfra kom indtægterne til at finansere imperiet - og hvordan var det organiseret?
  • 2. Forklar, hvordan “regering uden bureaukrati” konkret kom til udtryk.
  • 3. Hvilken rolle spillede slaveriet for imperiets økonomi, og hvorfra kom slavearbejdskraften?
  • 4. Hvad kendetegnede den økonomiske udvikling i imperiet, og hvordan kom den konkret til udtryk?

Imperiets kultur

  • 1. Augustus “opfandt” så at sige kejsermagten. Hvordan fremstillede han sig selv? Undersøg (online) hvilke formelle embeder og titler, Augustus havde i sin regeringstid og hvad titlen “princeps” dækker over.
  • 2. Undersøg online rytterstatuen af Marcus Aurelius s. 50. Hvordan ønsker Marcus Aurelius at fremstille sig selv?
  • 3. Hvordan håndterede romermagten lokale kulturer de steder, som blev underlagt imperiet?
  • 4. Beskriv imperiets kulturelle sammensætning og lagdeling med inddragelse af figuren på s. 24.
  • 5. Hvilken rolle spillede den romerske borgerret (“statsborgerskab”) i imperiets organisering og fastholdelse af magten?
  • 6. Beskriv dannelsesidealet i Romerriget: Hvem skulle dannes? Hvad skulle man lære, med hvilket formål, og hvilket menneske skulle man helst blive til? I dag taler man om “almen dannelse”. Sammenlign det romerske dannelsesideal med formålsparagraffen for folkeskolen eller ungdomsuddannelserne i dag.

Tæt på imperiet: Den jødiske provins, sameksistens og oprør

  • 1. Hvad vil det sige, at jøderne havde et klientkongedømme?
  • 2. Byen Kaisarea (= Cæsarea på bogens omslag) blev grundlagt af den jødiske kong Herodes og dedikeret til den romerske kejser. Giv andre eksempler på fredelig sameksistens mellem jøderne og imperiemagten.
  • 3. Hvad handlede konflikterne mellem den romerske imperiemagt og den jødiske befolkning i Judæa om?
  • 4. Hvad var grundlaget for, at det jødiske oprør kunne udvikle sig?
  • 5. Hvad var grundlaget for, at det alligevel lykkedes romerne at slå oprøret ned? Inddrag figuren s. 24 i forklaringen.

Imperiets undergang

  • 1. Forklar, hvordan forholdet mellem imperiets centrum og periferi (udkant) udviklede sig fra det 2. århundrede.
  • 2. Hvordan udviklede forholdet sig mellem imperiet og kristendommen?
  • 3. Hvilke økonomiske og militære konsekvenser havde det, at de lokale eliter i provinserne, provinsaristokratiet, smeltede tættere sammen med den romerske stat?
  • 4. Tegn en model, der med kasser og pile viser de vigtigste årsager til, at imperiet gik under.
  • 5. Diskuter (dvs. kom med argumenter for og imod og konkludér), om islams ekspansion udtrykker et brud med eller en kontinuitet (fortsættelse) af antikkens universelle imperium.

Kildeanalyser

Kilde 2.1: Augustus Res Gestae

  • 1. Teksten blev oprindeligt indgraveret på to bronzetavler, der blev stillet op ved indgangen til Augustus’ mausolæum (gravkammer) på Marsmarken i Rom. Vi kender alligevel teksten, fordi guvernøren over provinsen Galatien lod teksten indskrive, på både græsk og latin, på væggene i templet til Augustus og Roma i Ancyra (Ankara), regeringsbyen i vore dages Tyrkiet. Her kan man endnu i tempelruinen læse den første kejsers lange selvfremstilling (fordi den har været bevaret på templet, der først blev gjort til en kristen kirke, dernæst en muslimsk moske og endelig blev restaureret efter ordre fra den tyrkiske præsident Kemal Atatürk i det 20. århundrede). Overvej, hvad tekstens placering(er) fortæller om Det Romerske Imperium.
  • 2. Augustus var en gammel mand, da teksten blev skrevet. Hvad vil Augustus gerne prale af i dette udsnit af Res Gestae? Og hvilke begrundelser kunne der i det hele taget være for fremstillingen af Res Gestae?
  • 3. Hvad kan uddraget af teksten fortælle om romermagtens måde at fungere på under Augustus?

Kilde 2.2 Plinius (den yngres) Breve

  • 1. Hvilken type kilde er der tale om?
  • 2. Hvordan kan man beskrive afsender-modtager-forholdet?
  • 3. Hvad betyder “pietetsfuldt”? Karakterisér i det hele taget tekstens sprogbrug.
  • 4. Hvad kan brevet fortælle om Det Romerske Imperium?

Kilde 2.3 To uddrag af Det Nye Testamente

  • 1. Hvilke type kilder er der tale om?
  • 2. Undersøg, hvornår de to evangelier daterer Jesu fødsel. Find årstal for, hvornår der kan være tale om.
  • 3. Hvad fortæller Mathæus-passagen om, hvad det vil sige at være en frelser og verdenshersker? Hvad er tegnet på det? Prøv at sammenligne med Augustus' Res Gestae.
  • 4. Vurder, hvad evangelierne kan bruges til at belyse som historiske kilder.

Kilde 2.4 Tacitus Historier IV, kapitel 74

  • 1. Hvilken type kilde er der tale om?
  • 2. Hvordan fremstiller kilden Romerrigets retfærdiggørelse - og styrkerne og svaghederne i dets fundament?
  • 3. Hvad kan kilden bruges til at belyse?

Kilde 2.5 Flavius Josephus: Den Jødiske Krig

  • 1. Hvilken type kilde er der tale om?
  • 2. Hvordan forklarer Josephus udbruddet af Den Jødiske Krig?
  • 3. Josephus’ formål med teksten præsenteres i introduktionen. Kan det genkendes i tekstuddraget? Underbyg med citat.
  • 4. Undersøg (online), hvordan kejser Titus fremstilles i den jødiske Talmud og sammenlign med, hvordan Josephus fremstiller ham. Hvad kan forklare forskellene?

Kilde 2.6 Civilisation i praksis: Indskrifter
Kilde a. Palmyra

  • 1. Hvilken type kilde er der tale om?
  • 2. Navnet “Ulpius” viser, hvornår Yarhais familie blev romerske borgere, idet det angiver den regerende kejser. Undersøg, hvornår der var tale om: Hvem hed (også) Ulpius?
  • 3. Tidsregningen i indskriften knytter sig til Seleukide-dynastiet, mere end to århundreder efter romernes satte en ende for deres magt. Hvad fortæller det om Det Romerske Imperiums magt i en provinsby som Palmyra?
  • 4. Hyldesten bestod i opstillingen af en statue, så Yarhais velgerninger kunne være offentligt kendt. Statuen er for længst forsvundet, men dens base, hvor indskriften er mejslet ind, eksisterer endnu. Overvej, hvad statuen og indskriftens forskellige elementer fortæller om Det Romerske Imperiums magt i en provinsby som Palmyra. Inddrag evt. overvejelser om imperiers herredømmestrategier og forskelllige magtbegreber fra kapitel 1.

Kilde b. Thamugadi
Betegnelsen "koloni" sigter til, at byen var grundlagt under kejser Trajan som en by for romerske veteraner, altså pensionerede legionærer, og var på den vis en symbolsk aflægger af Rom, rigets hovedstad.

  • 1. Hvad betyder begrebet “illustre”?
  • 2. Overvej, hvad hhv. Quintianus, kolonien og Rom får ud af Quintianus’ velgørenhed.

Kilde c. Banasa

  • 1. Hvilken type kilde er der tale om?
  • 2. Hvad gives som begrundelse for tildeling af romersk borgerret?

De tre indskrifter til sammen: Overvej, hvad indskrifterne kan fortælle om Det Romerske Imperiums herredømme i provinserne? Hvordan foregik den romerske kulturpåvirkning - var det "top down" eller "bottom up"? Inddrag evt. også kilde 2.8 og 2.9 her på siden.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)