Forlaget Columbus

Imperier - fra oldtid til nutid

Generelle opgaver

Opgaverne i dette afsnit kan benyttes til alle imperierne, der behandles i bogen. Hvis man arbejder med flere kapitler, kan opgaverne her oplagt også bruges i forbindelse med sammenligninger, hvor man efterfølgende søger at forklare forskelle og ligheder (indledningen til kapitel 1 giver et eksempel på, hvordan en sammenligning kan foretages og opstilles systematisk på s. 14).

  • 1. Tidslinje
    • ”Støvsug” kapitlet for vigtige begivenheder i imperiets historie. Noter ned så vidt muligt med årstal og sæt dem på en tidslinje (evt. med digitalt redskab som Prezi Timeline Template eller Tiki Toki – find dem på google).
  • 2. Periodisering
    • 
Inddel med udgangspunkt i tidslinjen imperiets historie i afgrænsede perioder, altså kortere tidsafsnit adskilt af væsentlige begivenheder eller udviklinger. Giv hver periode i imperiets historie et navn. Giv en begrundelse for inddelingen og overvej, om din periodisering lægger vægt på politiske, økonomiske, kulturelle, teknologiske og/eller helt andre forhold. Svarer din inddeling til kapitlets inddeling i afsnit? Overvej, om man kunne have lavet andre meningsfulde inddelinger.
  • 3. Imperietype
    • 
Kapitel 1 skelnede mellem agrarimperier og øversøiske koloniimperier. Hvilken slags imperium er der tale om i dette kapitel?
  • 4. Herredømmestrategier

    • Kapitel 1 præsenterede de forskellige herredømmestrategier, som imperier ifølge Machiavelli kan benytte sig af. Overvej, om der i kapitlet er eksempler, at dette imperium har benyttet én eller flere af de tre herredømmestrategier. Var strategien/erne succesfulde for imperiet? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • 5. Magt

    • Kan du finde eksempler på, at imperiet i dette kapitel benytter hhv. hård og blød magt? (se kapitel 1)

  • 6. Teorier om imperier

    • Kapitel 1 præsenterede også Lenins (imperialisme er kapitalistisk udbytning), Kennedys (imperial overstretch) og Saids (orientalisme) teorier om imperier og imperialisme. Overvej, og én eller flere af teorierne giver en relevant beskrivelse af dette imperium. Hvorfor/hvorfor ikke?
  • 7. Imperiets selvforståelse og ideologi
    • Hvordan retfærdiggjorde imperiet sit herredømme? Sammenlign evt. med andre imperiers selvforståelse.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)