Forlaget Columbus

Pestens tid

Arbejdsspørgsmål

  1. Redegør og analysér: Hvordan fremstilles livet i middelalderens Europa og Danmark? Inddrag billederne på side 9, 12 og 68.
  2. Redegør og analysér: Hvilke faktorer var afgørende for menneskets sundhedstilstand, levevilkår og levealder i middelalderen? Inddrag billederne på side 10,12 og 13 og tabellen på side 11
  3. Sammenlign og perspektivér: Hvordan adskiller den gennemsnitlige levealder i middelalderen sig fra levealderen i Danmark i og andre samfund i verden i dag? Inddrag tabellen på side 11 samt selvvalgt kvantitativt materiale.
  4. Redegør og analysér: Hvem var de kloge folk? Inddrag billederne på side 15 og 17.
  5. Diskutér: Opfattelsen af de kloge folk og deres behandling har ofte været meget negativt. Er det berettiget. Inddrag kildeteksten på side 15 og billedet på side 17 og 32
  6. Redegør og analysér: Hvilken rolle spillede byerne for udviklingen inden for sygdomsbehandling? Inddrag billederne på side 15, 17 og 19.
  7. Vurdér historiefaget: Hvad er mentalitetshistorie, og hvordan kommer den mentalitetshistoriske tilgang til udtryk i kapitlet? Inddrag tekstboks på side 18 og billederne på side 19, 20 og 21.
  8. Redegør og analysér: Hvilken funktion havde religiøse og magiske ritualer for de kloge folks behandling? Inddrag billederne på side 17,20 og 21 og kildeteksten på side 15.
  9. Redegør og analysér: Hvilke faktorer spillede en rolle i udviklingen af kristendommens sygdomsopfattelse og tilgang til sygdomsbehandling? Inddrag billedet på side 7, 19 og 23 og kildeteksten på side 23
  10. Redegør og analysér: Hvad kendetegnede sygdomsbehandlingen på middelalderens klosterhospitaler? Inddrag billederne på side 7, 25 og 26
  11. Redegør og analysér: Hvilken funktion havde helgener og relikvier for sygdomsbehandling i den kristne verden? Inddrag billedet på side 28 kildeteksten på side 30
  12. Sammenlign og diskutér: Hvilke ligheder og forskelle var der mellem sygdomsopfattelsen og behandlingen hos henholdsvis de kloge folk og de kristne behandlere? Inddrag et udvalg af billederne på side 20, 21, 28, 30 og 32 og tekstboksen på side 33
  13. Sammenfat og vurdér: Hvad kan sygdomsopfattelse og behandlingsmetoder fortælle os om Danmark i middelalderen? Inddrag selvvalgte billeder og kildetekster samt tekstboksen på side 18
  14. Sammenfat og vurdér: Hvilke konsekvenser havde den magisk-religiøse forestillingsverden for den måde sygdomme blev opfattet og behandlet på? Inddrag selvvalgte billeder og kildetekster
  15. Vurdér og diskutér: Hvorfor var tro og magi så udbredt i middelalderen?
  16. Sammenfat og diskutér: Hvordan er relationen mellem sygdom og behandling, samfundet og menneskets forestillingsverden i kapitlet. Inddrag modellen på side 5
  17. Hvilken sygdomsopfattelse kommer til udtryk i tiltag over for- eller forklaringer af pesten?

 

Kap. 1

Skema over sygdomsopfattelser

Religiøs forklaring/

Guds straf

Humoral-patologi

Astrologi

Miasma / Lugt / Luft

Smitte / Kontakt

Sygdomsopfattelse

Konsekvenser / Behandling

swipe

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)