Arbejdsspørgsmål
- Hvad er viden og hvad er videnskab? Inddrag eventuelt begrebsparrene teoretisk og praktisk viden, empirisk og formel viden og ideografisk og nomotetisk videnskab.
- Hvilke faktorer var afgørende for etableringen af middelalderens lægevidenskab? Inddrag billederne på side 25, 37, 38 og 39.
- Hvordan udviklede lægevidenskaben sig i den islamiske verden mellem 600-tallet og 1100-tallet? Inddrag billedet på side 39 og kildeteksten på side 40.
- Hvilken rolle spillede den islamiske behandling og lægevidenskab for udviklingen af lægevidenskaben i Europa? Inddrag billederne på side 25 og 39 og kildeteksten på side 40.
- Hvilken betydning havde humoralpatologien for de lærdes opfattelse af krop og sygdom? Inddrag billederne på side 41 og skemaet på side 42.
- Hvad var lægens rolle ifølge den humoralpatologiske tilgang til sygdom og behandling? Inddrag skemaet på side 42 og billedet på side 43.
- Sammenlign vægtningen af teori og empiri i henholdsvis den islamiske videnskab og middelalderens videnskab. Inddrag kildeteksterne på side 40 og 46
- Hvilken rolle spillede astrologien inden for middelalderens lægevidenskab? Inddrag billedet på side 45
- Hvad var humanismen og hvilken betydning fik humanismen for lægevidenskabens udvikling? Inddrag kildeteksten på side 47 og billedet på side 48
- Hvilken rolle spillede universiteterne for udviklingen af lægevidenskaben i Europa? Inddrag kildeteksterne på side 46 og 47
- Diskutér: Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge renæssancebegrebet til at forstå lægevidenskabens udvikling? Inddrag kildeteksten på side 47, billedet på side 48 og tekstboksen på side 49
- Redegør og analysér: Hvilken indflydelse havde alkymien og paracelsus’ ideer på lægevidenskaben? Inddrag billederne på side 50 og 51 og skemaet på side 52
- Diskutér: Var paracelsismen udtryk for brud eller kontinuitet i forhold til lægevidenskabens udvikling? Inddrag billedet på side 51
- Redegør og analysér: Hvilken videnskabsopfattelse repræsenterede Andreas Vesalius og hvad var nyt ved den? Inddrag billedet på side 55 og kildeteksten på side 56
- Diskutér: Var Vesalius’ arbejde inden for anatomien udtryk for et lægevidenskabeligt paradigmeskift? Inddrag tekstboksen på side 54 og kildeteksten på side 56
- Hvad er nyt ved 1600-tallets lægevidenskab? Inddrag billederne på side 57, 59 og 61 og kildeteksterne på side 57 og 60
- Analysér og vurdér: Hvad er drivkræfterne bag lægevidenskabens udvikling i 1600-tallet? Inddrag kildeteksterne på side 57 og 60 og billederne på side 57, 61 og 63.
- Diskutér: Kan forandringerne inden for lægevidenskaben i 1500-tallet og 1600-tallet bedst forklares ud fra et aktør- eller et strukturperspektiv?
- Analysér og vurdér: Hvordan afspejler lægevidenskabens udvikling den bredere videnskabelige udvikling i 1500-tallet og 1600-tallet? Inddrag selvvalgte kilder billeder og kilder fra side 46-63
- Redegør: Lav en tidslinje eller et flowdiagram over lægevidenskabens udvikling fra ca. 1000-tallet til slutningen af 1600-tallet og indtegn de vigtigste udviklingstræk.
- Sammenlign og vurdér: Hvordan forandrede lægevidenskaben idealet om, hvordan en universitetsuddannet læge skulle behandle sygdom fra 1200-tallet til 1600-tallet? Inddrag skemaet Lægevidenskab og læger
- Diskutér: Hvilken rolle spillede den græske og romerske videnskab og filosofi for lægevidenskabens udvikling i den periode, kapitlet har handlet om? Inddrag selvvalgte kildetekster og billeder
- Sammenfat og diskutér: Hvordan er relationen mellem sygdom og behandling, samfundet og menneskets forestillingsverden i kapitlet. Inddrag modellen på side 5