Forlaget Columbus

Pestens tid

Arbejdsspørgsmål

  1. Hvad er viden og hvad er videnskab? Inddrag eventuelt begrebsparrene teoretisk og praktisk viden, empirisk og formel viden og ideografisk og nomotetisk videnskab.
  2. Hvilke faktorer var afgørende for etableringen af middelalderens lægevidenskab? Inddrag billederne på side 25, 37, 38 og 39.
  3. Hvordan udviklede lægevidenskaben sig i den islamiske verden mellem 600-tallet og 1100-tallet? Inddrag billedet på side 39 og kildeteksten på side 40.
  4. Hvilken rolle spillede den islamiske behandling og lægevidenskab for udviklingen af lægevidenskaben i Europa? Inddrag billederne på side 25 og 39 og kildeteksten på side 40.
  5. Hvilken betydning havde humoralpatologien for de lærdes opfattelse af krop og sygdom? Inddrag billederne på side 41 og skemaet på side 42.
  6. Hvad var lægens rolle ifølge den humoralpatologiske tilgang til sygdom og behandling? Inddrag skemaet på side 42 og billedet på side 43.
  7. Sammenlign vægtningen af teori og empiri i henholdsvis den islamiske videnskab og middelalderens videnskab. Inddrag kildeteksterne på side 40 og 46
  8. Hvilken rolle spillede astrologien inden for middelalderens lægevidenskab? Inddrag billedet på side 45
  9. Hvad var humanismen og hvilken betydning fik humanismen for lægevidenskabens udvikling? Inddrag kildeteksten på side 47 og billedet på side 48
  10. Hvilken rolle spillede universiteterne for udviklingen af lægevidenskaben i Europa? Inddrag kildeteksterne på side 46 og 47
  11. Diskutér: Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge renæssancebegrebet til at forstå lægevidenskabens udvikling? Inddrag kildeteksten på side 47, billedet på side 48 og tekstboksen på side 49
  12. Redegør og analysér: Hvilken indflydelse havde alkymien og paracelsus’ ideer på lægevidenskaben? Inddrag billederne på side 50 og 51 og skemaet på side 52
  13. Diskutér: Var paracelsismen udtryk for brud eller kontinuitet i forhold til lægevidenskabens udvikling? Inddrag billedet på side 51
  14. Redegør og analysér: Hvilken videnskabsopfattelse repræsenterede Andreas Vesalius og hvad var nyt ved den? Inddrag billedet på side 55 og kildeteksten på side 56
  15. Diskutér: Var Vesalius’ arbejde inden for anatomien udtryk for et lægevidenskabeligt paradigmeskift? Inddrag tekstboksen på side 54 og kildeteksten på side 56
  16. Hvad er nyt ved 1600-tallets lægevidenskab? Inddrag billederne på side 57, 59 og 61 og kildeteksterne på side 57 og 60
  17. Analysér og vurdér: Hvad er drivkræfterne bag lægevidenskabens udvikling i 1600-tallet? Inddrag kildeteksterne på side 57 og 60 og billederne på side 57, 61 og 63.
  18. Diskutér: Kan forandringerne inden for lægevidenskaben i 1500-tallet og 1600-tallet bedst forklares ud fra et aktør- eller et strukturperspektiv?
  19. Analysér og vurdér: Hvordan afspejler lægevidenskabens udvikling den bredere videnskabelige udvikling i 1500-tallet og 1600-tallet? Inddrag selvvalgte kilder billeder og kilder fra side 46-63
  20. Redegør: Lav en tidslinje eller et flowdiagram over lægevidenskabens udvikling fra ca. 1000-tallet til slutningen af 1600-tallet og indtegn de vigtigste udviklingstræk.
  21. Sammenlign og vurdér: Hvordan forandrede lægevidenskaben idealet om, hvordan en universitetsuddannet læge skulle behandle sygdom fra 1200-tallet til 1600-tallet? Inddrag skemaet Lægevidenskab og læger
  22. Diskutér: Hvilken rolle spillede den græske og romerske videnskab og filosofi for lægevidenskabens udvikling i den periode, kapitlet har handlet om? Inddrag selvvalgte kildetekster og billeder
  23. Sammenfat og diskutér: Hvordan er relationen mellem sygdom og behandling, samfundet og menneskets forestillingsverden i kapitlet. Inddrag modellen på side 5

 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)