Forlaget Columbus

Pestens tid

Arbejdsspørgsmål

  1. Hvad var drivkræfterne bag reformationen? Inddrag kildeteksten på side 98 og billederne på side 99
  2. Hvilke teologiske konflikter var centrale i reformationen? Inddrag billedet på side 97 og kildeteksten på side 98
  3. Redegør og analysér: Hvilken rolle spillede universitetet i København for udviklingen og udbredelsen af viden – herunder lægevidenskaben? Inddrag kildeteksten på side 100 og billederne på side 100 og 102
  4. Analysér og vurdér: Hvordan er forholdet mellem videnskab og tro i Danmark i tiden efter reformationen? Inddrag kildeteksterne på side 100 og 101
  5. Analysér og perspektiver: Hvad karakteriserede uddannelsen i medicin ved universitetet i København og på hvilken måde var den forskellig fra nutidens medicin-uddannelse? Inddrag kildeteksten på side 101
  6. Analysér og vurdér: Hvordan var de lærdes forhold til kristendommen og magi, og hvordan kan den forklares? Inddrag kildeteksterne på side 100 og 101 og billederne på side 103 og 104
  7. Redegør og analysér: Hvad var motiverne bag forfølgelsen af troldfolk? Inddrag tekstboksen på side 18
  8. Analysér og vurdér: Hvad kan interessen og frygten for trolddom fortælle os om samtidens forestillingsverden? Inddrag tekstboksen på side 18, billederne på side 106, 107 og 109 og kildeteksten på side 108
  9. Redegør og analysér: Hvilken betydning fik kirkens og myndighedernes tilgang til trolddom for de kloge folk? Inddrag billederne på side 107 og 111 og kildeteksterne på side 108 og 112
  10. Diskutér: Hvad var forholdet mellem religion, magi, videnskab og trolddom? Inddrag billederne på side 107, 109 og 111 og kildeteksterne på side 108 og 112
  11. Redegør og analysér: Hvordan var myndighedernes og kirkens kvindesyn i tiden efter reformationen og hvorfor? Inddrag kildeteksten på side 112
  12. Analysér og vurdér: Hvilke konsekvenser fik det dominerende kvindesyn for sygdomsbehandling og -behandlere? Inddrag billederne på side 111 og 113 og kildeteksten på side 112
  13. Sammenfat og perspektivér: Hvad kan udviklingen inden for sygdomsbehandling fortælle os om samfundsudviklingen generelt? Inddrag selvvalgte kilder og billeder
  14. Redegør og analysér: Hvilke ikke-universitetsuddannede professionelle sygdomsbehandlere fandtes der i 1500- og 1600-tallet og hvordan var deres indbyrdes forhold? Inddrag kildeteksterne på side 115 og 116 og billedet på side 116
  15. Redegør og analysér: Hvilke behov for sygdomsbehandling fandtes der i 1600-tallets Europa og Danmark? Inddrag billederne på side 116, 117, 118, 119, 120 og 122
  16. Analysér og vurdér: Hvad var årsagerne til, at bartskærere og apotekere blev mere formelle fag i 1500-tallet og 1600-tallet? Inddrag billederne på side 116, 117, 118 og 120 og kildeteksterne på side 116 og 122
  17. Analysér og diskutér: Hvorfor opstod der i 1600-tallet konflikter om, hvad en læge var? Inddrag kildeteksterne på side 116, 122 og 123
  18. Analysér og diskutér: Hvilke styrker og svagheder havde de forskellige grupper af behandlere i kampen om at blive anerkendt som læger? Inddrag kildeteksterne på side 122 og 123 og billederne på side 122 og 124
  19. Analysér og vurdér: Hvad var konsekvenserne af konflikten mellem de forskellige grupper af behandlere? Inddrag kildeteksten på side 122 og billedet på side 124
  20. Perspektivér: Findes der konflikter i nutiden mellem forskellige tilgange til behandling og forskellige grupper af behandlere?
  21. Sammenfat og diskutér: Hvordan er relationen mellem sygdom og behandling, samfundet og menneskets forestillingsverden i kapitlet. Inddrag modellen på side 5

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)