Arbejdsspørgsmål
- Hvad var drivkræfterne bag reformationen? Inddrag kildeteksten på side 98 og billederne på side 99
- Hvilke teologiske konflikter var centrale i reformationen? Inddrag billedet på side 97 og kildeteksten på side 98
- Redegør og analysér: Hvilken rolle spillede universitetet i København for udviklingen og udbredelsen af viden – herunder lægevidenskaben? Inddrag kildeteksten på side 100 og billederne på side 100 og 102
- Analysér og vurdér: Hvordan er forholdet mellem videnskab og tro i Danmark i tiden efter reformationen? Inddrag kildeteksterne på side 100 og 101
- Analysér og perspektiver: Hvad karakteriserede uddannelsen i medicin ved universitetet i København og på hvilken måde var den forskellig fra nutidens medicin-uddannelse? Inddrag kildeteksten på side 101
- Analysér og vurdér: Hvordan var de lærdes forhold til kristendommen og magi, og hvordan kan den forklares? Inddrag kildeteksterne på side 100 og 101 og billederne på side 103 og 104
- Redegør og analysér: Hvad var motiverne bag forfølgelsen af troldfolk? Inddrag tekstboksen på side 18
- Analysér og vurdér: Hvad kan interessen og frygten for trolddom fortælle os om samtidens forestillingsverden? Inddrag tekstboksen på side 18, billederne på side 106, 107 og 109 og kildeteksten på side 108
- Redegør og analysér: Hvilken betydning fik kirkens og myndighedernes tilgang til trolddom for de kloge folk? Inddrag billederne på side 107 og 111 og kildeteksterne på side 108 og 112
- Diskutér: Hvad var forholdet mellem religion, magi, videnskab og trolddom? Inddrag billederne på side 107, 109 og 111 og kildeteksterne på side 108 og 112
- Redegør og analysér: Hvordan var myndighedernes og kirkens kvindesyn i tiden efter reformationen og hvorfor? Inddrag kildeteksten på side 112
- Analysér og vurdér: Hvilke konsekvenser fik det dominerende kvindesyn for sygdomsbehandling og -behandlere? Inddrag billederne på side 111 og 113 og kildeteksten på side 112
- Sammenfat og perspektivér: Hvad kan udviklingen inden for sygdomsbehandling fortælle os om samfundsudviklingen generelt? Inddrag selvvalgte kilder og billeder
- Redegør og analysér: Hvilke ikke-universitetsuddannede professionelle sygdomsbehandlere fandtes der i 1500- og 1600-tallet og hvordan var deres indbyrdes forhold? Inddrag kildeteksterne på side 115 og 116 og billedet på side 116
- Redegør og analysér: Hvilke behov for sygdomsbehandling fandtes der i 1600-tallets Europa og Danmark? Inddrag billederne på side 116, 117, 118, 119, 120 og 122
- Analysér og vurdér: Hvad var årsagerne til, at bartskærere og apotekere blev mere formelle fag i 1500-tallet og 1600-tallet? Inddrag billederne på side 116, 117, 118 og 120 og kildeteksterne på side 116 og 122
- Analysér og diskutér: Hvorfor opstod der i 1600-tallet konflikter om, hvad en læge var? Inddrag kildeteksterne på side 116, 122 og 123
- Analysér og diskutér: Hvilke styrker og svagheder havde de forskellige grupper af behandlere i kampen om at blive anerkendt som læger? Inddrag kildeteksterne på side 122 og 123 og billederne på side 122 og 124
- Analysér og vurdér: Hvad var konsekvenserne af konflikten mellem de forskellige grupper af behandlere? Inddrag kildeteksten på side 122 og billedet på side 124
- Perspektivér: Findes der konflikter i nutiden mellem forskellige tilgange til behandling og forskellige grupper af behandlere?
- Sammenfat og diskutér: Hvordan er relationen mellem sygdom og behandling, samfundet og menneskets forestillingsverden i kapitlet. Inddrag modellen på side 5