Arbejdsspørgsmål
- Redegør og analysér: Hvad gjorde pesten ved samfundet? Inddrag billedet på side 126-127 og figurerne på side 129 og 134
- Redegør og analysér: Hvordan reagerede de europæiske samfund på pesten? Inddrag billederne på side 126-127, 131 og 133 og kildeteksten på side 132
- Redegør og analysér: Hvordan reagerede menneskene i de pestramte byer og samfund? Inddrag kildeteksterne på side 89 og 132 og billederne på side 131 og 134
- Analysér og vurdér: Hvorfor var samfundenes tiltag for at forebygge og bekæmpe pestepidemierne oftest utilstrækkelige? Inddrag figurerne på side 129 og 134, kildeteksten på side 132 og billederne på side 134 og 135
- Redegør og analysér: Hvordan spredte pesten sig i London i 1665? Inddrag kortet på side 135, kildeteksten på side 138 og 141 øverst
- Analysér og vurdér: Hvem og hvor mange døde i London i midten af august 1665? Inddrag dødslisten på side 136 og kildeteksterne på side 141 nederst og 142
- Analysér og vurdér: Hvad stillede indbyggerne i London op for at beskytte sig mod pesten i 1665? Inddrag billederne på side 138 og 140 og kildeteksterne på side 138, 139 nederst og 142
- Analysér og vurdér: Hvad stillede myndighederne op over for pesten i London i 1665? Inddrag dødslisten på side 136, kildeteksterne på side 137, 139 øverst og 142 og billedet på side 140
- Analysér og vurdér: Hvordan kom de sociale forskelle i London til udtryk under epidemien i 1665? Inddrag kildeteksterne på side 138, 141 (alle tre) og 142 og billederne på side 138 og 140
- Analysér og diskutér: Var myndighedernes sygdomsbekæmpende tiltag i London 1665 effektive, rationelle, overflødige eller skadelige vurderet ud fra nutidens viden? Inddrag dødslisten på side 136, kildeteksterne på side 139 øverst og nederst og billedet på side 140
- Vurdér og diskutér: Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge henholdsvis dødslister, billeder, lovgivningstekster, Samuel Pepys’ dagbog og Daniel Defoes beretninger som kilder til at forstå pestepidemien i London i 1665 og samfundets reaktioner på den? Inddrag kildeteksterne på side 139 nederst, 141 nederst og 142 samt selvvalgte kilder på side 135-142
- Redegør og analysér: Hvorfra har vi viden om pestepidemierne i Danmark mellem midten af 1300-tallet og indtil 1654? Inddrag billedet på side 143, kildeteksterne på side 144 og 146 og figuren på side 149
- Redegør og analysér: Hvilke foranstaltninger blev der gjort for at forebygge og bekæmpe pestepidemierne fra midten af 1300-tallet til 1654? Inddrag kildeteksterne på side 144 og 146
- Analysér og vurdér: Hvem og hvor mange af Københavns indbyggere døde under pestepidemien i 1654? Inddrag billedet på side 145 figuren på side 148
- Redegør og analysér: Hvilken indsats gjorde myndighederne for at forebygge og bekæmpe pestepidemien i 1653-1657? Inddrag kildeteksterne på side 122, 144, 146, 147
- Analysér og diskutér: Var myndighedernes sygdomsbekæmpende tiltag i København i 1654 effektive, rationelle, overflødige eller skadelige vurderet ud fra nutidens viden? Inddrag selvvalgte kilder på side 142-149
- Redegør og analysér: Hvordan og hvorfor blev København ramt af en pestepidemi i 1711? Inddrag billederne på side 147 og 151
- Analysér og vurdér: Hvem og hvor mange af Københavns indbyggere døde under pestepidemien i 1711? Inddrag kildeteksten på side 152 og figurerne på side 154 og 155
- Redegør og analysér: Hvilke tiltag indførte myndighederne for at forebygge og bekæmpe pestepidemien i København i 1711? Inddrag kildeteksterne på side 152 og 155 og billederne på side 153 og 157
- Analysér og vurdér: Hvordan kom de sociale forskelle i København til udtryk under epidemien i 1711? Inddrag kildeteksten på side 152 og billedet på side 157
- Vurdér og diskutér: Var myndighedernes foranstaltninger i København i 1711 effektive, rationelle, overflødige eller skadelige vurderet ud fra nutidens viden? Inddrag selvvalgte kilder på side 150-157
- Sammenlign og vurdér: Hvilke forskelle og ligheder var der mellem de tiltag, der blev gjort for at forebygge og bekæmpe pesten i København i henholdsvis 1654 og 1711 og i London i 1665. Udfyld skemaet Epidemiforebyggelse og -bekæmpelse
- Sammenfat og vurdér: Hvordan påvirkede pestepidemierne de europæiske samfunds udvikling fra midten af 1300-tallet til midten af 1700-tallet? Inddrag selvvalgte kilder fra kapitlet
- Sammenfat og diskutér: Hvordan forandredes samfundenes reaktion på pestepidemierne fra midten af 1300-tallet til 1700-tallet? Inddrag billederne på side 126-127 og 160, modellen på side 158 samt selvvalgte kilder
- Sammenfat og diskutér: Hvad fortæller forandringerne af samfundenes reaktion over for pestepidemierne om udviklingen af menneskets forestillingsverden? Inddrag tekstboksen på side 18 og selvvalgte kilder
- Sammenfat og diskutér: Hvilken betydning havde samfundenes tiltag for at pestepidemierne blev sjældnere og i 1700-tallet helt forsvandt? Inddrag selvvalgte kilder
- Sammenfat og diskutér: Hvordan er relationen mellem sygdom og behandling, samfundet og menneskets forestillingsverden i kapitlet. Inddrag modellen på side 5