Forlaget Columbus

Pestens tid

Arbejdsspørgsmål

  1. Redegør og analysér: Hvad gjorde pesten ved samfundet? Inddrag billedet på side 126-127 og figurerne på side 129 og 134
  2. Redegør og analysér: Hvordan reagerede de europæiske samfund på pesten? Inddrag billederne på side 126-127, 131 og 133 og kildeteksten på side 132
  3. Redegør og analysér: Hvordan reagerede menneskene i de pestramte byer og samfund? Inddrag kildeteksterne på side 89 og 132 og billederne på side 131 og 134
  4. Analysér og vurdér: Hvorfor var samfundenes tiltag for at forebygge og bekæmpe pestepidemierne oftest utilstrækkelige? Inddrag figurerne på side 129 og 134, kildeteksten på side 132 og billederne på side 134 og 135
  5. Redegør og analysér: Hvordan spredte pesten sig i London i 1665? Inddrag kortet på side 135, kildeteksten på side 138 og 141 øverst
  6. Analysér og vurdér: Hvem og hvor mange døde i London i midten af august 1665? Inddrag dødslisten på side 136 og kildeteksterne på side 141 nederst og 142
  7. Analysér og vurdér: Hvad stillede indbyggerne i London op for at beskytte sig mod pesten i 1665? Inddrag billederne på side 138 og 140 og kildeteksterne på side 138, 139 nederst og 142
  8. Analysér og vurdér: Hvad stillede myndighederne op over for pesten i London i 1665? Inddrag dødslisten på side 136, kildeteksterne på side 137, 139 øverst og 142 og billedet på side 140
  9. Analysér og vurdér: Hvordan kom de sociale forskelle i London til udtryk under epidemien i 1665? Inddrag kildeteksterne på side 138, 141 (alle tre) og 142 og billederne på side 138 og 140
  10. Analysér og diskutér: Var myndighedernes sygdomsbekæmpende tiltag i London 1665 effektive, rationelle, overflødige eller skadelige vurderet ud fra nutidens viden? Inddrag dødslisten på side 136, kildeteksterne på side 139 øverst og nederst og billedet på side 140
  11. Vurdér og diskutér: Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge henholdsvis dødslister, billeder, lovgivningstekster, Samuel Pepys’ dagbog og Daniel Defoes beretninger som kilder til at forstå pestepidemien i London i 1665 og samfundets reaktioner på den? Inddrag kildeteksterne på side 139 nederst, 141 nederst og 142 samt selvvalgte kilder på side 135-142
  12. Redegør og analysér: Hvorfra har vi viden om pestepidemierne i Danmark mellem midten af 1300-tallet og indtil 1654? Inddrag billedet på side 143, kildeteksterne på side 144 og 146 og figuren på side 149
  13. Redegør og analysér: Hvilke foranstaltninger blev der gjort for at forebygge og bekæmpe pestepidemierne fra midten af 1300-tallet til 1654? Inddrag kildeteksterne på side 144 og 146
  14. Analysér og vurdér: Hvem og hvor mange af Københavns indbyggere døde under pestepidemien i 1654? Inddrag billedet på side 145 figuren på side 148
  15. Redegør og analysér: Hvilken indsats gjorde myndighederne for at forebygge og bekæmpe pestepidemien i 1653-1657? Inddrag kildeteksterne på side 122, 144, 146, 147
  16. Analysér og diskutér: Var myndighedernes sygdomsbekæmpende tiltag i København i 1654 effektive, rationelle, overflødige eller skadelige vurderet ud fra nutidens viden? Inddrag selvvalgte kilder på side 142-149
  17. Redegør og analysér: Hvordan og hvorfor blev København ramt af en pestepidemi i 1711? Inddrag billederne på side 147 og 151
  18. Analysér og vurdér: Hvem og hvor mange af Københavns indbyggere døde under pestepidemien i 1711? Inddrag kildeteksten på side 152 og figurerne på side 154 og 155
  19. Redegør og analysér: Hvilke tiltag indførte myndighederne for at forebygge og bekæmpe pestepidemien i København i 1711? Inddrag kildeteksterne på side 152 og 155 og billederne på side 153 og 157
  20. Analysér og vurdér: Hvordan kom de sociale forskelle i København til udtryk under epidemien i 1711? Inddrag kildeteksten på side 152 og billedet på side 157
  21. Vurdér og diskutér: Var myndighedernes foranstaltninger i København i 1711 effektive, rationelle, overflødige eller skadelige vurderet ud fra nutidens viden? Inddrag selvvalgte kilder på side 150-157
  22. Sammenlign og vurdér: Hvilke forskelle og ligheder var der mellem de tiltag, der blev gjort for at forebygge og bekæmpe pesten i København i henholdsvis 1654 og 1711 og i London i 1665. Udfyld skemaet Epidemiforebyggelse og -bekæmpelse
  23. Sammenfat og vurdér: Hvordan påvirkede pestepidemierne de europæiske samfunds udvikling fra midten af 1300-tallet til midten af 1700-tallet? Inddrag selvvalgte kilder fra kapitlet
  24. Sammenfat og diskutér: Hvordan forandredes samfundenes reaktion på pestepidemierne fra midten af 1300-tallet til 1700-tallet? Inddrag billederne på side 126-127 og 160, modellen på side 158 samt selvvalgte kilder
  25. Sammenfat og diskutér: Hvad fortæller forandringerne af samfundenes reaktion over for pestepidemierne om udviklingen af menneskets forestillingsverden? Inddrag tekstboksen på side 18 og selvvalgte kilder
  26. Sammenfat og diskutér: Hvilken betydning havde samfundenes tiltag for at pestepidemierne blev sjældnere og i 1700-tallet helt forsvandt? Inddrag selvvalgte kilder
  27. Sammenfat og diskutér: Hvordan er relationen mellem sygdom og behandling, samfundet og menneskets forestillingsverden i kapitlet. Inddrag modellen på side 5

 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)