Forlaget Columbus

Pirater

Forslag til opgaver der går på tværs af bogen:

Opgave: Grænselandet

  • 1. Hvordan udvikler grænselandet sig igennem perioden og hvilken betydning har det for sørøveriets udvikling?
  • 2. Læs kilde 1a og besvar følgende:
  • 2a. Hvad er det for en bevægelse som grænselandet har været igennem? Stemmer Thorups udlægning overens med jeres egen redegørelse for grænselandets udvikling?
  • 2b. Hvilken rolle spiller globaliseringen ifølge Thorup i denne bevægelse?
  • 2c. Har han ret i sin vurdering?

Opgave: Push-pull faktorer

  • 1. Undersøg, hvad push og pull faktorer er.
  • 2. Diskutér undervejs i arbejdet med bogen, hvilke push og/eller pull-faktorer der gør sig gældende for sørøverne i forhold til at vælge et liv som sørøver.

Opgave: Sociale banditter

  • Udvælg en elev hver gang I støder på en ny sørøver, som skal skrive en A4-sides biografi om sørøveren ud fra selvvalgte kilder. I biografien skal sørøveren også diskuteres ud fra Hobsbawms teori om sociale banditter. Print siderne og hæng dem løbende op i klassen.

Opgave: Staten og sørøverne

  • Udfyld tabellen løbende, efterhånden som I arbejder jer igennem bogen.
Opgaver på tværs

Periode

Staten

Sørøveri i perioden

Sørøveriets tilknytning til staten og det etablerede samfund

Hvor langt er staten i forhold til at konsolidere sig og opnå voldsmonopol?

Hvad findes der af sørøveri i Den Nye Verden i perioden? Hvor kommer de fra? Hvordan opererer de?

Ca. 1500-1550

Ca. 1550-1600

Ca. 1600-1650

Ca. 1650-1700

Ca. 1700-1730

swipe

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)