Forlaget Columbus

Pirater

Oplæg til arbejdsplan for kapitel 5 (baseret på 60 minutters lektioner)

1. lektion:

Lektier:

  • Læs til og med afsnit 5.1.

Lektionsplan:

  • Kort gennemgang af lektien
  • Lav Opgave A

2. lektion:

Lektier:

  • Færdiggør Opgave A

Lektionsplan:

  • Gennemgå Opgave A. Lad f.eks. eleverne gå i opponentgrupper og give hinanden feedback på leksikonopslagene. Herefter kan resten af opgaven gennemgås fælles i klassen.
  • Lav evt. Opgave B

3. lektion:

Lektier:

  • Læs afsnit 5.2. og opstil en historisk problemstilling, som afsnittet kan bruges til at besvare. Forbered en mundtlig besvarelse af problemstillingen der kan læses op på ét minut.

Lektionsplan:

  • Par eleverne op to og to, og lad dem lave deres mundtlige besvarelser for hinanden. Eleverne bedes også vurdere kvaliteten af hinandens (og egen) opstillede problemstilling
  • Læs afsnit 1.4 i kapitel 1 om De Europæiske Stater og diskutér, hvad denne udvikling har af betydning for pirateriets udvikling

4. lektion:

Lektier:

  • Læs afsnit 5.3. inkl temasiderne om Tortuga og l’Olonnais og opstil 2-3 problemstillinger som I besvarer under læsningen.

Lektionsplan:

  • Gennemgå lektien i klassen og besvar også Opgave F
  • Opdel klassen i to og lad den ene halvdel arbejde med Opgave G og den anden med Opgave H.

 

5. lektion:

Lektier:

  • Færdiggør opgaven fra sidst

Lektionsplan:

  • Gennemgå lektien i opponentgrupper. Læs hinandens leksikonopslag, og giv konstruktiv feedback. Præsentér jeres overvejelser over Hobsbawms kategorier.
  • Lav Opgave I
  • Fælles opsamling i klassen

6. lektion:

Lektier:

  • Læs afsnit 5.4 og 5.5.

Lektionsplan:

  • Inddel eleverne i smågrupper og lad dem opstille 2-3 historiske problemstillinger på baggrund af lektien som de besvarer. Par grupperne sammen og lad dem præsentere deres problemstillinger og besvarelser for hinanden.
  • Lav Opgave L

7. lektion:

Lektier:

  • Færdiggør Opgave L og læs afsnit 5.6

Lektionsplan:

  • Gennemgå lektien og lav evt. en af de opgaver i kapitlet, som er blevet sprunget over.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)