Oplæg til arbejdsplan for kapitel 5 (baseret på 60 minutters lektioner)
1. lektion:
Lektier:
- Læs til og med afsnit 5.1.
Lektionsplan:
- Kort gennemgang af lektien
- Lav Opgave A
2. lektion:
Lektier:
- Færdiggør Opgave A
Lektionsplan:
- Gennemgå Opgave A. Lad f.eks. eleverne gå i opponentgrupper og give hinanden feedback på leksikonopslagene. Herefter kan resten af opgaven gennemgås fælles i klassen.
- Lav evt. Opgave B
3. lektion:
Lektier:
- Læs afsnit 5.2. og opstil en historisk problemstilling, som afsnittet kan bruges til at besvare. Forbered en mundtlig besvarelse af problemstillingen der kan læses op på ét minut.
Lektionsplan:
- Par eleverne op to og to, og lad dem lave deres mundtlige besvarelser for hinanden. Eleverne bedes også vurdere kvaliteten af hinandens (og egen) opstillede problemstilling
- Læs afsnit 1.4 i kapitel 1 om De Europæiske Stater og diskutér, hvad denne udvikling har af betydning for pirateriets udvikling
4. lektion:
Lektier:
- Læs afsnit 5.3. inkl temasiderne om Tortuga og l’Olonnais og opstil 2-3 problemstillinger som I besvarer under læsningen.
Lektionsplan:
- Gennemgå lektien i klassen og besvar også Opgave F
- Opdel klassen i to og lad den ene halvdel arbejde med Opgave G og den anden med Opgave H.
5. lektion:
Lektier:
- Færdiggør opgaven fra sidst
Lektionsplan:
- Gennemgå lektien i opponentgrupper. Læs hinandens leksikonopslag, og giv konstruktiv feedback. Præsentér jeres overvejelser over Hobsbawms kategorier.
- Lav Opgave I
- Fælles opsamling i klassen
6. lektion:
Lektier:
- Læs afsnit 5.4 og 5.5.
Lektionsplan:
- Inddel eleverne i smågrupper og lad dem opstille 2-3 historiske problemstillinger på baggrund af lektien som de besvarer. Par grupperne sammen og lad dem præsentere deres problemstillinger og besvarelser for hinanden.
- Lav Opgave L
7. lektion:
Lektier:
- Færdiggør Opgave L og læs afsnit 5.6
Lektionsplan:
- Gennemgå lektien og lav evt. en af de opgaver i kapitlet, som er blevet sprunget over.