Forlaget Columbus

Vejen til folkedrab

FORLØB: Danmark og Holocaust

Undervisningsforløbet er tilrettelagt med udgangspunkt i kapitel 21 i bogen »Vejen til folkedrab« (Solvej Berlau og Stine Thuge, Columbus, 2023). Kapitlet er gratis tilgængeligt som I-bogskapitel. I forløbet angives såvel bogsider som overskrifter på afsnit, så læsningen kan følges uanset om der læses i bogen eller I-bogen. Forløbet er berammet til 14 moduler á cirka 70 minutter.

Forløbsbeskrivelse

I forløbet arbejder eleverne med forfølgelsen af de danske jøder under anden verdenskrig. Første del af forløbet behandler besættelsen, samarbejdspolitikken og perioden fra 1940 og frem til august 1943. Dernæst arbejder eleverne med jødeforfølgelserne i oktober 1943 og de danske jøders flugt til Sverige, herunder de gemte børn samt eksilet i Sverige. Anden halvdel af forløbet fokuserer på de cirka 500 danske og herboende jøder, der blev tilfangetaget i oktober 1943 og deporteret til Theresienstadt i det, der i dag er Tjekkiet. Eleverne arbejder med vilkårene for deportationerne, tilværelsen som kz-lejrfange og evakueringen med De Hvide Busser. Sidst i forløbet arbejder eleverne med den danske erindrings- og mindekultur forbundet med Holocaust.

Forløbet er tilrettelagt med fokus på vidnesbyrd og den fortalte historie. Målet er, at eleverne skærper deres forståelse af sammenhængen mellem det historieskabte og det historieskabende. I forløbet indgår også en række forskellige øvelser og opgaver, som træner eleverne i at undersøge fortiden, heriblandt kildeanalyse og historiske problemstillinger.

Gennem forløbet opnår eleverne faglig fordybelse og viden indenfor følgende kernestofområder:

  • Holocaust
  • Hovedlinjer i Danmarks historie
  • Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
  • Historiebrug og -formidling
  • Historiefaglige teorier og metoder

Forløbsmaterialet er primært baseret på kapitel 21 i »Vejen til folkedrab« (Berlau og Thuge, 2023). samt på de to dokumentarfilm »THERESIENSTADT danske børn i nazistisk fangenskab« (Berlau, Thuge og Helminen, DIIS, 2009) samt »Flugten til Sverige« (Berlau og Helminen, DIIS, 2013).

Litteratur og undervisningsmaterialer:

Film og podcast:

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)