Man kan med fordel lade eleverne høre et helt afsnit af podcasten som optakt til et forløb og derved give dem en forforståelse. I klassen kan man tematisere podcasten og skrive stikord til de enkelte temaer, eller man kan bede eleverne besvare dele af de spørgsmål, der er gengivet i arbejdsarkene nedenfor. Man kan evt. genhøre afsnittet efter forløbet.
Man kan lade eleverne høre udvalgte sekvenser af podcasten så det passer til temaerne i lektien (se temaer og tider i arbejdsarkene nedenfor). Her kan man med fordel lægge vægt på podcastens virkemidler og fremstillingsform sammenlignet med bogen.
Man kan lade eleverne høre podcasten som afslutning på et forløb og lade dem besvare dele af de spørgsmål, som er gengivet i arbejdsarkene nedenfor.
Man kan lade elever (fx i DHO) bruge podcasten som afsæt for at finde spørgsmål og anden inspiration til at arbejde selvstændigt med temaet.
Man kan lade elever lave en anden podcast (et afsnit) med udgangspunkt i bogen. Altså hvor de formidler kapitlets pointer med vægt på andre ting og brug af andre virkemidler. Det kunne fx være som: Debat-podcast, interview, true crime, radiodrama m.m. Se flere eksempler på podcast her.