Forlaget Columbus

Afrika - fortid og fremtid

Kapitel 6: Danmark og slavehandelen

Arbejdsspørgsmål

Undersøgelsesspørgsmål

  • 1. Flere nutidige økonomer og historikere har beregnet, at selskaberne, der investerede i slavehandelen, sjældent fik overskud (se f.eks. Kåre Lauring: Og slaverne dansede og holdt sig lystige, side 330-333). Alligevel fortsatte handelen med slaver. Undersøg årsagerne hertil?
  • 2. Selv om selskaberne ikke fik overskud, kunne andre jo godt have fået noget ud af det. Undersøg hvordan slavehandelen kom andre i Danmark til gode? Du kan inddrage forskellige konsekvenser for eksempel mht. beskæftigelse, handel, forbrugspriser, adgang til forskellige varer;  og konsekvenser for institutioner og grupper som banker, rederier, skibsbesætninger, arbejdere, forbrugere, osv.
  • 3. Undersøg skildringen af dansk slavehandel, dansk slaveri og dens vigtige personer i dansk film. Se for eksempel film som ’Guldkysten’ (2015) og ’Peter Von Scholten’ (1987). Find også på nettet anmeldelser eller omtaler af filmene. Undersøg temaer som:
    • Hvordan bliver årsagerne til slaveriet beskrevet?
    • Hvordan bliver danskerne beskrevet i forhold til andre nationaliteter?
    • Hvordan bliver afrikanerne/slaverne portrætteret? Hvad siger de fx i løbet af filmen?
    • Hvem viser initiativ til at søge at forandre forholdene?

Diskussionsspørgsmål

  • 1. Skal Danmark sige undskyld for sin deltagelse i slavehandelen og slaveriet? Til hvem og hvorfor?
  • 2. Diskutér for og imod. Arbejd fx i grupper og hav forskellige roller (fx dansk regering, regering/indbygger i Afrika, politiker/indbygger i Vestindien). Find evt. inspiration i følgende links:

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)