Kapitel 9: Modstand mod kolonimagterne
Arbejdsspørgsmål
Redegørelsesspørgsmål
- Kapitlet beskriver to forskellige former for modstand, den organiserede modstand og hverdagslivets modstand. Beskriv forskellen på de to modstandsformer.
- Redegør for faktorer, der førte til, at afkoloniseringen foregik relativt hurtigt i nogle lande, mens den gik langsommere andre steder.
Undersøgelsesspørgsmål
- Diskuter styrker og svagheder ved de to forskellige modstandsformer, den organiserede modstand og hverdagslivets modstand.
- Giv nogle eksempler på den organiserede modstand, der førte til Ghanas uafhængighed. Brug kapitlet om Ghana på hjemmesiden og eventuelt andre kilder.
- Læs paragraf 73 i FN’s Charter og identificer de argumenter for koloniernes uafhængighed, der præsenteres her.
- Undersøg med udgangspunkt i kapitlet samt dette link baggrunde for Mau mau–opstanden i Kenya. Lav på grundlag heraf to korte resumeer, der ser begivenhederne fra henholdsvis kolonimagtens og de koloniseredes synsvinkel.
Links
- Exploring Africa er en hjemmeside udviklet af African Studies Center ved Michigan State University. Hjemmesiden bruges til undervisning i en lang række emner vedrørende Afrika. Se specielt under kategorien: curriculum. Her er der en introduktion til historiske perioder, særlige emner og landestudier.
- The Atlantic Charter – se mere om baggrunden på USA’s Udenrigsministeriums hjemmeside.
- Her selve teksten til The Atlantic Charter.
- Den afrikanske Unions officielle hjemmeside.