Kapitel 9: Modstand mod kolonimagterne
Arbejdsspørgsmål
Redegørelsesspørgsmål
- Kapitlet beskriver to forskellige former for modstand, den organiserede modstand og hverdagslivets modstand. Beskriv forskellen på de to modstandsformer.
 - Redegør for faktorer, der førte til, at afkoloniseringen foregik relativt hurtigt i nogle lande, mens den gik langsommere andre steder.
 
Undersøgelsesspørgsmål
- Diskuter styrker og svagheder ved de to forskellige modstandsformer, den organiserede modstand og hverdagslivets modstand.
 - Giv nogle eksempler på den organiserede modstand, der førte til Ghanas uafhængighed. Brug kapitlet om Ghana på hjemmesiden og eventuelt andre kilder.
 - Læs paragraf 73 i FN’s Charter og identificer de argumenter for koloniernes uafhængighed, der præsenteres her.
 - Undersøg med udgangspunkt i kapitlet samt dette link baggrunde for Mau mau–opstanden i Kenya. Lav på grundlag heraf to korte resumeer, der ser begivenhederne fra henholdsvis kolonimagtens og de koloniseredes synsvinkel.
 
Links
- Exploring Africa er en hjemmeside udviklet af African Studies Center ved Michigan State University. Hjemmesiden bruges til undervisning i en lang række emner vedrørende Afrika. Se specielt under kategorien: curriculum. Her er der en introduktion til historiske perioder, særlige emner og landestudier.
 - The Atlantic Charter – se mere om baggrunden på USA’s Udenrigsministeriums hjemmeside.
 - Her selve teksten til The Atlantic Charter.
 - Den afrikanske Unions officielle hjemmeside.
 
