Forlaget Columbus

Afrika - fortid og fremtid

Kapitel 9: Modstand mod kolonimagterne

Arbejdsspørgsmål

Redegørelsesspørgsmål

  1. Kapitlet beskriver to forskellige former for modstand, den organiserede modstand og hverdagslivets modstand. Beskriv forskellen på de to modstandsformer.
  2. Redegør for faktorer, der førte til, at afkoloniseringen foregik relativt hurtigt i nogle lande, mens den gik langsommere andre steder.

Undersøgelsesspørgsmål

  1. Diskuter styrker og svagheder ved de to forskellige modstandsformer, den organiserede modstand og hverdagslivets modstand.
  2. Giv nogle eksempler på den organiserede modstand, der førte til Ghanas uafhængighed. Brug kapitlet om Ghana på hjemmesiden og eventuelt andre kilder.
  3. Læs paragraf 73 i FN’s Charter og identificer de argumenter for koloniernes uafhængighed, der præsenteres her.
  4. Undersøg med udgangspunkt i kapitlet samt dette link baggrunde for Mau mau–opstanden i Kenya. Lav på grundlag heraf to korte resumeer, der ser begivenhederne fra henholdsvis kolonimagtens og de koloniseredes synsvinkel.

Links

  • Exploring Africa er en hjemmeside udviklet af African Studies Center ved Michigan State University. Hjemmesiden bruges til undervisning i en lang række emner vedrørende Afrika. Se specielt under kategorien: curriculum. Her er der en introduktion til historiske perioder, særlige emner og landestudier.
  • The Atlantic Charter – se mere om baggrunden på USA’s Udenrigsministeriums hjemmeside.
  • Her selve teksten til The Atlantic Charter.
  • Den afrikanske Unions officielle hjemmeside.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)