Forlaget Columbus

USA's udfordringer

4.6.3 BRIK-landene og især Kina vil øge sine krav om global politisk indflydelse og 4.6.4 BRIK-landene er potentielle regionale stormagter

Tjek-på-lektien

  •  Hvad menes med forkortelsen BRIK?
  • Hvordan har udviklingen i henholdsvis Kina og USA's økonomier udviklet sig (målt i BNP) i perioden 1960-2018?
  • Hvad menes med catch-up-effekt?
  • Hvordan er det lykkedes Kina, at komme så hurtigt frem økonomisk (brug figur 4.22)?
  • Hvad handler Belt and Road Initiative om?
  • Hvad menes med begrebet rising powers?
  • Hvordan agerer Rusland i disse år i Europa?

Øvelsesopgaver

  • Undersøg: Undersøg hver enkelt af de fire BRIK-landes udenrigspolitiske muligheder. I kan benytte jer af nedenstående hjemmesider til at indhente de nyeste informationer, men I er også velkomne til at søge andre informationskanaler. Hvis I har lyst og tid kan I også kigge på Sydafrika, Nigeria, Indonesien og Tyrkiet.
    Brug nedenstående skema til at systematisere jeres informationer i forhold til deres relevans for hvad der spiller ind på en stats udenrigspolitiske muligheder.
4.6.3 BRIK-landene og især Kina vil øge sine krav om global politisk indflydelse og 4.6.4 BRIK-landene er potentielle regionale stormagter

Brasilien

Rusland

Indien

Kina

Determinanter

Kapabiliteter

Instrumenter

swipe

Da opgaven er omfattende, kan det være en god idé at lave det som en matrix-øvelse, hvor eleverne inddeles i grupper, der svarer til klassens antal af elever. Et eksempel på en sådan øvelse er angivet nedenfor.

  • Matrixgruppearbejde til undersøgelse af BRIK’ernes udenrigspolitiske muligheder:
    Eleverne inddeles i grupper, der svarer til klassens antal af elever. Nedenfor er angivet en model, hvor der er tale om en klasse på 32 elever, og hvor to grupper har fået ansvar for et BRIK-land. Eleverne fra disse grupper fordeles herefter ud i deres bogstavs-matrixgruppe, hvor de præsenterer landets udenrigspolitiske muligheder. 
    • Brasilien inddeles i to elevgrupper nr. 1 & nr. 2
    • Rusland inddeles i to elevgrupper nr. 3 & 4
    • Indien inddeles i to elevgrupper nr. 5 & 6
    • Kina inddeles i to elevgrupper nr. 7 & 8
      (Eller hvad der nu svarer til klassens/holdets elevantal)
  • Elevgrupperne udarbejder nu en undersøgelse og analyse af det pågældende BRIK-lands udenrigspolitiske muligheder (ved hjælp af ovenstående skema), som de efterfølgende skal præsentere i deres matrixgrupper jf. oversigtsskema.
swipe
  • Som afslutning kan man i fællesskab mellem lærer og elever i klassen vælge at sammenligne BRIK-landenes udenrigspolitiske muligheder med USA's (se figur 4.6) og diskutere hvorvidt, eller snarere hvordan BRIK-landene har muligheder for at skubbe til USA's magtposition i verden.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)