Forlaget Columbus

KS-bogen

CIVILRELIGION SOM "RELIGION"

Lektion 4: Centrale kristne myter (s. 259-262)
Spørgsmål til bogen:

  • Læs tekstboksen om myter (s. 260) og skriv nogle stikord, der definerer en myte.
  • Hvad kaldes Bibelens skabelsesmyte med et religionsvidenskabeligt begreb? Find på http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx de to første vers i Bibelen. Hvad kendetegnede det kaos, der gik forud for skabelsesprocessen?
  • Hvorfor har mange religioner mon en skabelsesmyte? Hvad skal de troende bruge den til?
  • Hvad er en ’ætiologisk’ myte?
  • Hvordan kan man sige, at Bibelens syndefaldsmyte er en ætiologisk myte? Giv nogle eksempler fra myten, fx uddraget i tekstboksen s. 261.
  • Hvad er ’arvesynden’, og hvem har udviklet dette begreb?
  • Hvad er ’løsningsmyten’? Hvilken betydning har Jesus Kristus i løsningsmyten?

Forslag til øvelser:

  • Hvem var ”The Founding Fathers”? Sammenlign idéen om The Founding Fathers med Bibelens myte om ”de tolv patriarker”.
  • Prøv ved hjælp af internettet at definere, hvad ”the american dream” består af.
  • Hvilken rolle spiller bl.a. hårdt arbejde som dyd i opfyldelsen af den amerikanske drøm?
  • Vurdér om den amerikanske drøm er en myte?
  • Sammenlign ”the american dream” med kristendommens løsningsmyte. Find ligheder og forskelle.
  • Lav en brain storming i klassen omkring film, bøger, berømte amerikanere, der er kendetegnet af den amerikanske drøm.
  • Giv et bud på, hvordan den amerikanske drøm kommer til udtryk i eksemplerne.
  • Er budskabet i eksemplet kritisk eller bekræftende over for den amerikanske drøm?
  • Diskutér på klassen gode og dårlige sider af den amerikanske drøm. Inddrag gerne det amerikanske samfundssystems betydning for opfyldelsen af drømmen.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)