Forlaget Columbus

KS-bogen

CIVILRELIGION SOM "RELIGION"

Lektion 5: Overgangsritualet (s. 262-267)
Spørgsmål til bogen:

  • Hvad er et ritual?
  • Hvordan hører ritual og myte sammen? I kan fx se på det kristne nadverritual.
  • Nævn nogle overgange i livet, som vi ofte markerer med et overgangsritual. Det kan både være religiøse og ikke religiøse ritualer.
  • Hvilken ritual-forsker opdagede, at ritualer har en tredelt struktur? Hvad er titlen på hans værk om overgangsritualer?
  • Gør rede for de tre faser i et overgangsritual
  • Find eksempler på civilreligiøse overgangsritualer. Nævn også nogle særlige symboler og symbolske handlinger, der indgår i ritualet.
  • Hvilken betydning har pagtstanken i den amerikanske civilreligion rent følelsesmæssigt? Brug puritanerne som eksempel. Inddrag gerne billedet på s. 266.
  • Hvad kendetegnede puritanernes liv?
  • Nævn nogle forskelle på livsførelse og værdisæt i henholdsvis USA og Danmark. Hvordan kan man forklare disse forskelle.?
  • Gør kort rede for Max Weber’s sammenkobling ’af protestantismens etik og kapitalismens ånd’. Mener I, hans tese passer på puritanerne?

Forslag til øvelser:

  • De, der har set Superbowl-finalen på tv, bedes redegøre for det, de kan huske fra show’et.
    - Skriv i punktform forløbet af show’et op på tavlen
    - Inddel forløbet i overensstemmelse med overgangsritualets tredelte struktur.
    - Hvilke ’ritualer i ritualet’ kan man se?
    - Hvilke symboler og symbolske handlinger, særlig påklædning, adfærd m.m. indgår ligeledes i Superbowl?
    - Formulér det civilreligiøse formål med  Superbowl-finalen.
    - I kan evt. inddrage et klip af finalen på www.youtube.com
  • Find et eksempel på et karrieremenneske i nutiden, fx en artikel på nettet, der fortæller noget om personens livshistorie. Afprøv Webers teori på personen.
  • Gør rede for Èmile Durkheim’s teori om civilreligion, individet og fællesskabet i tekstboksen under Supplerende materialer.
  • Hvorfor bliver både individet og fællesskabet helligt?
  • Find oplysninger på nettet om arbejdsdelingen/ samlebåndsteknikken på Henry Ford’s fabrikker.
  • Vurdér fællesskabet og arbejdsdelingen i forhold til individet. Find positive og negative konsekvenser. Perspektivér evt. til den amerikanske drøm og/eller Webers teori!

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)