Forlaget Columbus

Religion på kryds og tværs

Problemformuleringer, problemstillinger og opgaveformuleringer

Arbejdet med problemstillinger er uomgængeligt i religionsfaget. Dels er det en måde at arbejde nutidsrelevant og praksisorienteret med emner der interesserer og motiverer eleverne, dels er det en god måde at ruste eleverne til deres videre karriere inden for uddannelse og senere arbejdsmarked og på længere sigt det komplekse liv som aktiv deltager i et senmoderne samfund.

Her følger en række eksempler på diverse relevante problemstillinger, opgaveformuleringer og problemformuleringer til brug i undervisningen så vel som til de forskellige opgaver på hhv. STX og HF.

Eksempler på problemstillinger til religion C

Køn: Hvilke faktorer spiller en rolle for, om religion har indflydelse på kønsroller?

Satanisme: Hvordan fremstilles Satan hos LaVey; hvorfra kom inspirationen og hvad betyder han for nutidens satanister?

Rusmidler: Hvilken rolle spiller rusmidler i religiøse menneskers bestræbelser på at opnå kontakt til “den anden side”?

Ånder: Hvor udbredt er troen på ånder i et dansk, vestligt og globalt perspektiv?

Eksempler på problemstillinger til den særfaglige undervisning i religion C i Kultur-og samfundsfag

Køn: Hvordan bruger muslimske kvinder islam i deres kamp for ligestilling på individniveau?

Satanisme: Er satanisme en religion eller et fænomen der benyttes i forbindelse med personlig branding?

Rusmidler: Hvordan begrundes brugen af ganja mytologisk inden for Rastafari-religionen?

Ånder: Hvordan defineres ånder og hvordan kan man arbejde komparativt med fænomenet?

Eksempler til problemstillinger til den flerfaglige undervisning i Kultur-og samfundsfag

Køn: Hvorfor bruges religion af politikere i debatten om abort i USA?

Satanisme: Hvordan bruges satanisme i popkulturen ?

Rusmidler: Sammenlign brugen af rusmidler som enteogener og som stimulanser i samfundet i øvrigt.

Ånder: Hvorfor er der åndetro i den senmoderne vestlige verden?

Eksempler på problemformulering og problemstillinger til det religionsfaglige projekt i religion B

Køn:

  • Hvordan kan man forklare, at pigefostre aborteres af både rige og fattige familier i Indien?
  • Redegør for kvindesynet i udvalgte klassiske tekster inden for hinduisme.
  • Analyser selvvalgte tekster som beskriver hvorfor pigefostre aborters i Indien.
  • Diskuter hvordan man kan forhindre abort af pigefostre i Indien.

Satanisme:

  • Hvordan skildres Satan hos LaVey og hvilken betydning havde han for udviklingen af Satanisme som religiøs strømning ?
  • Redegør for satanismens oprindelse, nutidige retninger og udbredelse samt forskellige tilgange til satan.
  • Analysér og fortolk udvalgte passager af Anton LaVeys ”The Satanic Bible” (1969) med fokus på skildringen af satanfiguren samt menneskesynet.
  • Diskutér LaVeys inspirationskilder til Satan Figuren og satanismen og vurdér LaVeys betydning for udviklingen af satanismen som religiøs strømning.

Rusmidler:

  • Hvorfor er brugen af rusmidler i en religiøs sammenhæng forbudt i store dele af verden?
  • Redegør for ayahuasca, dens brug, effekt og popularitet
  • Analyser Højesterets dom af 26. juni 2018 vedr. import og brug af ayahuasca til rituelt brug i Danmark
  • Diskutér hvorvidt ayahuasca og andre enteogener burde være tilladte i Danmark.

Ånder:

  • Hvordan kan det være at åndetro er relativt udbredt i den senmoderne vestlige verden?
  • Redegør for begrebet ånder, herunder åndebesættelse, husbesættelse og uddrivelse af ånder.
  • Lav to eller flere kvalitative interviews med udvalgte informanter fra forskellige erhverv, med fokus på deres tro på ånder samt manipulation med ånder. Analyser disse ud fra analysemodellen om åndernes typologi (eller anden model) og komparer resultatet med åndetro i kristendom og islam.
  • Diskuter årsagerne til, at troen på ånder trives i den senmoderne vestlige verden

Eksempler på opgaveformuleringer til den større skriftlige opgave på HF

Køn:

  • Redegør for forskellige syn på abort blandt kristne.
  • Find taler af hhv. Obama og Trump og analyser, hvordan de bruger kristendom i spørgsmålet om abort.
  • Diskuter mulige årsager til at de er uenige

Satanisme:

  • Redegør for satanismen som moderne fænomen herunder forskellige tilgange til Satan.
  • Undersøg derefter brugen af Satanisme inden for Heavy-miljøet og kom herunder ind på forholdet til kristendommen.
  • Diskutér i hvilket omfang satanisme er anti-kristendom

Rusmidler:

  • Redegør for fænomenet enteogener og deres brug i forskellige religioner.
  • Foretag en sammenlignende analyse af brugen af enteogener i mindst to forskellige religioner eller spirituelle bevægelser.
  • Diskuter om der burde være forskel på, om et stof bruges i en religiøs eller en ikke-religiøs sammenhæng, når det kommer til spørgsmålet, om et stof bør forbydes eller ej.

Ånder:

  • Redegør for fænomenet ånder herunder deres funktion i forskellige religioner.
  • Lav derefter en komparativ analyse af åndetro i islam, Candomble og en selvvalgt religion.
  • Diskuter hvad en ånd er samt hvilken funktion ånder har i religionerne.

Problemstillinger i flerfagligt samarbejde, fx i forbindelse med SRP på STX.

Køn:

  • Engelsk og religion: Hvorfor og hvordan argumenterer hindunationalister for, at hindukvinder skal få mange børn?
  • Religion og engelsk: Hvordan argumenter den indiske premierminister, Modi, når han opfordrer hindu-familier til at få mange børn?

Satanisme:

  • Religion og musik: På hvilken måde bruges Satanisme i popmusikken og i hvilket omfang skal det anskues som religion?
  • Religion og engelsk: Hvordan fremstilles Satan hos LaVey, hvorfra kom inspirationen og hvad betyder han for nutidens satanister?

Rusmidler:

  • Religion og musik: Hvordan kan musik, dans og brugen af enteogener spille sammen i den religiøse praksis?
  • Religion og samfundsfag: Sammenlign brugen af enteogener i traditionelle og senmoderne samfund.
  • Religion og spansk: Hvilken rolle spiller brugen af ayahuasca og andre enteogener i Peru eller andre spansktalende områder?

Ånder:

  • Religion og engelsk: Hvordan fremstilles ånder i engelsk populærkultur?
  • Religion og samfundsfag: Hvilken funktion har åndebesættelser og åndeuddrivelser i et traditionelt og i et senmoderne samfund?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)