Forlaget Columbus

Religion på kryds og tværs

Køn - Hvorfor er religion og køn i centrum i samfundsmæssige konflikter?

Forløbets længde:

  • 6 moduler á 90 minutter.

Faglige mål i forløbet:

  • Redegøre for væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne
  • Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
  • Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter


Undervisningsmateriale som benyttes i dette forløb:

  • Bog: Religion på Kryds og Tværs, Columbus, 2021, kapitlet “Køn” af Bodil Junker Pedersen.
  • Formativ tekst: Mahabharata om kvinders rolle i hjemmet
  • Formativ tekst: Manus Lovbog om kvinders og mænds rolle i hjemmet og i samfundet
  • Formativ tekst: Koranen sura 4, 1-12: Kvinderne
  • Klip: Lebanese Christian and Muslim women unite against violence, 2019
  • Artikel: Kampen om fars penge er de arabiske kvinders nye frontlinje, Berlingske Tidende, 2019
  • Artikel: Muslimske kvinder , fanget mellem islamofober og “vores mænd”, New York Times, 2017
  • Tale: Donald Trump: Tale ved March for Life, 2020
  • Tale: Barack Obama: Planned Parenthood, tale 2014

Formålet med forløbet:
Formålet er at opnå forståelse for hvordan religion påvirker mænds og kvinders liv.
Hvorfor ønsker par i Indien stadig sønner frem for døtre?
Hvilken rolle spiller kvinder i kampen sociale forandringer i Mellemøsten
Hvorfor er abortspørgsmålet så vigtigt i USA?

Beskrivelse af forløbet:
Vi lever i en tid, hvor det ser ud til, at normer i forbindelse med køn spiller en stadig mindre rolle. Homoseksualitet og transseksualitet er langt mere accepteret i dag end for bare 20 år siden. Ligestilling mellem mænd og kvinder i hjemmet er også større i dag end for bare få årtier siden. Mænd tager sig af det huslige, og kvinder sætter sig ind i familiens økonomi og har selv kørekort, hvilket ikke altid har været en selvfølge. Også på jobmarkedet er der blevet større ligestilling. Sådan er det i Danmark, men sådan er det langt fra i andre dele af verden. Nogle steder går det tilbage med ligestillingen, fx i Indien og Kina, hvor mange millioner pigefostre hvert år aborteres, fordi drenge foretrækkes, og i USA kan ny lovgivning om abort reducere kvinders adgang til abort og dermed deres frihed til selvbestemmelse. Andre steder går det tilsyneladende fremad med ligestillingen. For eksempel i Mellemøsten, som traditionelt set har været meget mandsdomineret, men her kvinder tager en ny og ukendt førerrolle i den politiske kamp for frihed.
Det interessante spørgsmål her er, hvilken rolle religion spiller for mænd og kvinders rolle og status og kamp for ligestilling spiller i forskellige samfund?


Lektionsplan:

Køn

Lektion

Hovedspørgsmål

Lektionens indhold og opbygning

Lektie/materiale til lektionen

Kompetencer

1

1. Hvad er moderne og traditionel tankegang?

1. Sekvens: Introduktion til forløbet: Modernistisk og traditionalistisk tankegang

Religion på Kryds og Tværs, side 55-58

2. Hvad forventes af kvinden i de klassiske indiske tekster og i det moderne Indien?

2. Sekvens: Grupper: tekstanalyse formative tekster. Formative tekster fra Mahabharata og Manus Lovbog

Religion på Kryds og Tværs, side 59-60.

3. Sekvens: Individuel: Søg på internettet: Hvem er Jyoti Singh Pandey?

Digital dannelse: Indtrykspraksis: vær bevidst om afsender-modtager-for- hold i de tekster/filmklip I finder om Jyoti Singh Pandey

4. Sekvens: Øvelse: Opstil modsætnings- par mellem det traditionelle og moderne

Religion på Kryds og Tværs, side 55-62

2

Hvorfor vælger både rige og fattige par i Indien af få abort, når fosteret er en pige?

1. Sekvens: Fælles: Opsummer hovedpointerne på side 62-64

Religion på Kryds og Tværs, side 62-64

2. Sekvens: Projekter i grupper: alle i klassen kan lave samme øvelse, eller eleverne kan selv vælge at gå i dybden med én af øvelserne.

Øvelser på side 62,63, 66 eller 67

Innovation: Tag udgangspunkt i modellen “Nuværende situation - ønskværdig fremtid”. Eller Globale kompetencer: se verden fra andres synspunkt. Eller problemorienteret arbejder med brug af den videnskabelige basismodel.

3

Hvordan bruger muslimske kvinder islam i deres kamp for ligestilling i samfundet?

1. Sekvens: Fælles: Opsummer hovedpunkterne på side 67-69

Religion på Kryds og Tværs, side 67-69

2. Sekvens: Grupper: Øvelsen på side 69.

Lebanese Christian and Muslim women unite against violence, 2019, Lebanese Christian and Muslim women unite against violence - YouTube

3. Sekvens: Fælles opsamling.

4

Hvordan bruger muslimske kvinder islam i deres kamp for ligestilling på individniveau?

1. Sekvens: Fælles: Opsummer hovedpointerne på side 71-71

Religion på Kryds og Tværs, side 70-75

2. Sekvens: Grupper eller individuelt: Lav øvelsen på side 72. Formativ tekst: Koranen sura 4, 1-12: Kvinderne

Religion på Kryds og Tværs, side 72-73

3. Sekvens: Grupper eller individuelt: analyse af teksten med fokus på modernistiske og traditionlistiske synspunkter.

Kampen om fars penge er de arabiske kvinders nye frontlinje, Berlingske Tidende, 2019. Gå på Infomedia for at få hele teksten.

Digital dannelse: Udtrykspraksis: Gå ind på #DearSister på Twitter. Deltag i debatten, hvis du har mod på det (se øvelsen på side 71)

5

Hvorfor bliver debatten om abort igen central i USA?

1. Sekvens: Find Trump og Obamas tale på Internettet. Lyt til dem og lav øvelsen på side 78 Tale: Donald Trump: Tale ved March for Life, 2020 Tale: Barack Obama: Planned Parenthood, tale 2014

Religion på Kryds og Tværs side 79-80

2. Sekvens: Lav på baggrund af øvelsen på side 78 et rollespil, hvor forskellige positioner forsvares.

Karrierelæring: Forestil dig, at du er journalist, som skal styre debatten ml. de to parter i rollespillet.

6

Hvilke argumenter bruges i debatten for og imod abort i USA?

Projektarbejde med fremlæggelse

Religion på Kryds og Tværs: Øvelserne side 82 og 83

Karrierelæring Innovation Digital dannelse Videnskabsteori

swipe

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)