Køn - Hvorfor er religion og køn i centrum i samfundsmæssige konflikter?
Forløbets længde:
- 6 moduler á 90 minutter.
Faglige mål i forløbet:
- Redegøre for væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne
- Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Undervisningsmateriale som benyttes i dette forløb:
- Bog: Religion på Kryds og Tværs, Columbus, 2021, kapitlet “Køn” af Bodil Junker Pedersen.
- Formativ tekst: Mahabharata om kvinders rolle i hjemmet
- Formativ tekst: Manus Lovbog om kvinders og mænds rolle i hjemmet og i samfundet
- Formativ tekst: Koranen sura 4, 1-12: Kvinderne
- Klip: Lebanese Christian and Muslim women unite against violence, 2019
- Artikel: Kampen om fars penge er de arabiske kvinders nye frontlinje, Berlingske Tidende, 2019
- Artikel: Muslimske kvinder , fanget mellem islamofober og “vores mænd”, New York Times, 2017
- Tale: Donald Trump: Tale ved March for Life, 2020
- Tale: Barack Obama: Planned Parenthood, tale 2014
Formålet med forløbet:
Formålet er at opnå forståelse for hvordan religion påvirker mænds og kvinders liv.
Hvorfor ønsker par i Indien stadig sønner frem for døtre?
Hvilken rolle spiller kvinder i kampen sociale forandringer i Mellemøsten
Hvorfor er abortspørgsmålet så vigtigt i USA?
Beskrivelse af forløbet:
Vi lever i en tid, hvor det ser ud til, at normer i forbindelse med køn spiller en stadig mindre rolle. Homoseksualitet og transseksualitet er langt mere accepteret i dag end for bare 20 år siden. Ligestilling mellem mænd og kvinder i hjemmet er også større i dag end for bare få årtier siden. Mænd tager sig af det huslige, og kvinder sætter sig ind i familiens økonomi og har selv kørekort, hvilket ikke altid har været en selvfølge. Også på jobmarkedet er der blevet større ligestilling. Sådan er det i Danmark, men sådan er det langt fra i andre dele af verden. Nogle steder går det tilbage med ligestillingen, fx i Indien og Kina, hvor mange millioner pigefostre hvert år aborteres, fordi drenge foretrækkes, og i USA kan ny lovgivning om abort reducere kvinders adgang til abort og dermed deres frihed til selvbestemmelse. Andre steder går det tilsyneladende fremad med ligestillingen. For eksempel i Mellemøsten, som traditionelt set har været meget mandsdomineret, men her kvinder tager en ny og ukendt førerrolle i den politiske kamp for frihed.
Det interessante spørgsmål her er, hvilken rolle religion spiller for mænd og kvinders rolle og status og kamp for ligestilling spiller i forskellige samfund?
Lektionsplan:
Lektion | Hovedspørgsmål | Lektionens indhold og opbygning | Lektie/materiale til lektionen | Kompetencer |
---|---|---|---|---|
1 | 1. Hvad er moderne og traditionel tankegang? | 1. Sekvens: Introduktion til forløbet: Modernistisk og traditionalistisk tankegang | Religion på Kryds og Tværs, side 55-58 | |
2. Hvad forventes af kvinden i de klassiske indiske tekster og i det moderne Indien? | 2. Sekvens: Grupper: tekstanalyse formative tekster. Formative tekster fra Mahabharata og Manus Lovbog | Religion på Kryds og Tværs, side 59-60. | ||
3. Sekvens: Individuel: Søg på internettet: Hvem er Jyoti Singh Pandey? | Digital dannelse: Indtrykspraksis: vær bevidst om afsender-modtager-for- hold i de tekster/filmklip I finder om Jyoti Singh Pandey | |||
4. Sekvens: Øvelse: Opstil modsætnings- par mellem det traditionelle og moderne | Religion på Kryds og Tværs, side 55-62 | |||
2 | Hvorfor vælger både rige og fattige par i Indien af få abort, når fosteret er en pige? | 1. Sekvens: Fælles: Opsummer hovedpointerne på side 62-64 | Religion på Kryds og Tværs, side 62-64 | |
2. Sekvens: Projekter i grupper: alle i klassen kan lave samme øvelse, eller eleverne kan selv vælge at gå i dybden med én af øvelserne. | Øvelser på side 62,63, 66 eller 67 | Innovation: Tag udgangspunkt i modellen “Nuværende situation - ønskværdig fremtid”. Eller Globale kompetencer: se verden fra andres synspunkt. Eller problemorienteret arbejder med brug af den videnskabelige basismodel. | ||
3 | Hvordan bruger muslimske kvinder islam i deres kamp for ligestilling i samfundet? | 1. Sekvens: Fælles: Opsummer hovedpunkterne på side 67-69 | Religion på Kryds og Tværs, side 67-69 | |
2. Sekvens: Grupper: Øvelsen på side 69. | Lebanese Christian and Muslim women unite against violence, 2019, Lebanese Christian and Muslim women unite against violence - YouTube | |||
3. Sekvens: Fælles opsamling. | ||||
4 | Hvordan bruger muslimske kvinder islam i deres kamp for ligestilling på individniveau? | 1. Sekvens: Fælles: Opsummer hovedpointerne på side 71-71 | Religion på Kryds og Tværs, side 70-75 | |
2. Sekvens: Grupper eller individuelt: Lav øvelsen på side 72. Formativ tekst: Koranen sura 4, 1-12: Kvinderne | Religion på Kryds og Tværs, side 72-73 | |||
3. Sekvens: Grupper eller individuelt: analyse af teksten med fokus på modernistiske og traditionlistiske synspunkter. | Kampen om fars penge er de arabiske kvinders nye frontlinje, Berlingske Tidende, 2019. Gå på Infomedia for at få hele teksten. | Digital dannelse: Udtrykspraksis: Gå ind på #DearSister på Twitter. Deltag i debatten, hvis du har mod på det (se øvelsen på side 71) | ||
5 | Hvorfor bliver debatten om abort igen central i USA? | 1. Sekvens: Find Trump og Obamas tale på Internettet. Lyt til dem og lav øvelsen på side 78 Tale: Donald Trump: Tale ved March for Life, 2020 Tale: Barack Obama: Planned Parenthood, tale 2014 | Religion på Kryds og Tværs side 79-80 | |
2. Sekvens: Lav på baggrund af øvelsen på side 78 et rollespil, hvor forskellige positioner forsvares. | Karrierelæring: Forestil dig, at du er journalist, som skal styre debatten ml. de to parter i rollespillet. | |||
6 | Hvilke argumenter bruges i debatten for og imod abort i USA? | Projektarbejde med fremlæggelse | Religion på Kryds og Tværs: Øvelserne side 82 og 83 | Karrierelæring Innovation Digital dannelse Videnskabsteori |