Forlaget Columbus

Fra drengestreger til bandekrig

Kapitel 2: Hvorfor bliver man kriminel?

Styr på lektien?

  1. Hvad er primær socialisation?
  2. Hvad er sekundær socialisation?
  3. Hvad menes der med internalisering?
  4. Hvad er imitation?
  5. Hvad menes med social indlæring?
  6. Hvad forstås med livsstilskriminelle?
  7. Hvad menes med overlevelseskriminalitet?
  8. Hvad er opvisningskriminalitet?
  9. Hvad ligger der i oplevelseskriminalitet?
  10. Hvad menes der med organisk kriminalitet?
  11. Forklar Maslows behovspyramide?
  12. Opstil Mertons centrale årsagsforklaringer i forhold til kriminalitet?
  13. Hvad er en referencegruppe?
  14. Forklar Sutherlands pointe om, at kriminalitet skyldes indlæring af kriminel adfærd
  15. Hvad ligger der i Hirschis teori om social kontrol?

Lektien i brug

  1. Vurdér, hvorvidt det er vores samfunds forventningspres og deraf følgende individuel behovsfrustration, der er årsagen til kriminalitet?
  2. Skyldes kriminelle handlinger den sociale interaktion i det nære miljø? Understøt dit svar med dokumentation.
  3. Diskutér påstanden: De kriminelle er i besiddelse af et dårligere moralkodeks end den resterende del af befolkningen.
  4. Prøv at find empiri, der kan understøtte Mertons kriminalitetsteori.
  5. Diskutér, hvorvidt Maslows behovspyramide kan være med til at forklare kriminelle handlinger?
  6. Find artikler, der kan eksemplificere de fire centrale kriminalitetsfaktorer i SNAP-modellen.
  7. Diskutér Mertons påstand om, at skolen som institution kan være årsag til at nogle ender som kriminelle?
  8. Vurdér – gerne ved inddragelse af empiri – Sutherlands pointe om, at kriminel adfærd læres gennem samspil med andre personer i en proces af interaktion og kommunikation.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)