Kapitel 2: Hvorfor bliver man kriminel?
Styr på lektien?
- Hvad er primær socialisation?
- Hvad er sekundær socialisation?
- Hvad menes der med internalisering?
- Hvad er imitation?
- Hvad menes med social indlæring?
- Hvad forstås med livsstilskriminelle?
- Hvad menes med overlevelseskriminalitet?
- Hvad er opvisningskriminalitet?
- Hvad ligger der i oplevelseskriminalitet?
- Hvad menes der med organisk kriminalitet?
- Forklar Maslows behovspyramide?
- Opstil Mertons centrale årsagsforklaringer i forhold til kriminalitet?
- Hvad er en referencegruppe?
- Forklar Sutherlands pointe om, at kriminalitet skyldes indlæring af kriminel adfærd
- Hvad ligger der i Hirschis teori om social kontrol?
Lektien i brug
- Vurdér, hvorvidt det er vores samfunds forventningspres og deraf følgende individuel behovsfrustration, der er årsagen til kriminalitet?
- Skyldes kriminelle handlinger den sociale interaktion i det nære miljø? Understøt dit svar med dokumentation.
- Diskutér påstanden: De kriminelle er i besiddelse af et dårligere moralkodeks end den resterende del af befolkningen.
- Prøv at find empiri, der kan understøtte Mertons kriminalitetsteori.
- Diskutér, hvorvidt Maslows behovspyramide kan være med til at forklare kriminelle handlinger?
- Find artikler, der kan eksemplificere de fire centrale kriminalitetsfaktorer i SNAP-modellen.
- Diskutér Mertons påstand om, at skolen som institution kan være årsag til at nogle ender som kriminelle?
- Vurdér – gerne ved inddragelse af empiri – Sutherlands pointe om, at kriminel adfærd læres gennem samspil med andre personer i en proces af interaktion og kommunikation.