Forlaget Columbus

Fra drengestreger til bandekrig

Kapitel 4: Hvorfor bliver man bandemedlem?

Styr på lektien?

  1. Hvorfor bliver nogle individer, ifølge Justitsministeriets rapport, bandemedlemmer?
  2. Hvad er, ifølge sociologen Cohen, grunden til bandemedlemsskab?
  3. Hvad mener sociologerne Bloch og Niederhoffer er årsagerne til bandemedlemsskab?
  4. Sociologen Walter Miller oplister 6 punkter som årsagsforklaringer – hvilke?
  5. Hvad mener Honneth med ’behovet for anerkendelse’?
  6. Hvad mener Honneth med anerkendelse i privatsfæren?
  7. Hvad mener Honneth med anerkendelse i forhold til den retslige sfære?
  8. Hvad mener Honneth med anerkendelse i forhold til den solidariske sfære?
  9. Hvad ligger der i begrebet ’social eksklusion’?
  10. Forklar Csikszentmihalyis flow-begreb.
  11. Hvad er en neostamme?
  12. Hvad er forskellen på en stamme og en neostamme?
  13. Hvad forstås der med ’kulturel frisættelse’?
  14. Hvad menes der med ’habitus’?
  15. Hvad er indeholdt i økonomisk kapital?
  16. Hvad er indeholdt i kulturel kapital?
  17. Hvad er indeholdt i social kapital?
  18. Forklar begrebet ’felt’
  19. Hvad menes der med ’stigmatisering’?

Lektien i brug

  1. Udvælg de centrale begreber fra Honneths teori og find empiriske eksempler, der understøtter hans begreber.
  2. Find, ved anvendelse af selvvalgt empiri, eksempler på de forskellige kapitalers vigtighed.
  3. Find mindst fem eksempler, hvor man kan påvise den kulturelle frisættelse.
  4. Diskutér, hvorvidt den kulturelle frisættelse er god eller dårlig for det enkelte individ? Er der fx nogle individer, der lettere end andre kan udnytte den? Er der nogle der har vanskeligere ved denne? Begrund jeres svar med eksempler.
  5. Diskutér, hvorvidt Maffesoli har en pointe i forhold til det samfund I lever i. Begrund svaret og understøt gerne med empiri.
  6. Lav en figur, der opstiller de fem centrale teoretikeres pointer ift. bandekriminalitet op over for hinanden.
  7. Diskutér, hvorvidt samfundsudviklingen har betydning for rekruttering til diverse bander.
  8. Vurdér kapitlets centrale teoriers gyldighed som til forklaring af banderekruttering. Er den ene bedre end den anden? Begrund svaret.
  9. Klik på artiklen ”Københavnsk bande slår lejr i Aarhus – ’Vi overtager byen’” og redegør for dens centrale pointer. Se om I kan anvende nogle af teoriernes pointer ift. artiklen.
  10. Skriv et læserbrev, der indeholder mulige årsager til, at nutidens senmoderne samfund kan have betydning for, hvorfor nogle individer søger bandemedlemsskab. Mail læserbrevet til en selvvalgt avis.
  11. Gruppeopgave: Hver gruppe fremfører en kort sekvens (skuespil), hvori Honneths, Csikszentmihalyis, Maffesolis, Bourdieus og Goffmans respektive forklaringer på, hvad der får unge til at søge medlemskab af en bande, og hvad man forventer at få retur tydeliggøres.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)