Kapitel 11: Kriminalitet
Styr på lektien?
- 1. Definer en kriminel handling
- 2. Hvilke fire typer af kriminalitet skelner man mellem?
- 3. Hvilke nyere former for kriminalitet vinder frem?
- 4. Hvordan har den samlede mængde af kriminalitet udviklet sig fra 1960 og frem til i dag?
- 5. Hvordan kan man forklare den udvikling?
- 6. Hvad viser mørketallet, og hvorfor er det et vigtigt begreb?
- 7. Hvordan har ungdomskriminaliteten udviklet sig?
- 8. Hvordan kan denne udvikling i ungdomskriminaliteten forklares?
- 9. Hvad menes der med ‘opportunitet’?
- 10. Hvad kendetegner en typisk kriminel når man kigger på dennes køn og sociale baggrund?
- 11. Hvad menes med overlevelseskriminalitet?
- 12. Hvad er opvisningskriminalitet?
- 13. Hvad ligger der i oplevelseskriminalitet?
- 14. Hvad menes der med organisk kriminalitet?
- 15. Forklar Maslows behovspyramide?
- 16. Opstil Mertons centrale årsagsforklaringer i forhold til kriminalitet?
- 17. Hvad er en referencegruppe?
- 18. Forklar Sutherlands pointe om, at kriminalitet skyldes indlæring af kriminel adfærd
- 19. Hvad ligger der i Hirschis teori om social kontrol?
- 20. Forklar begrebet ’habitus’.
- 21. Forklar begrebet ’kapitaler’.
- 22. Hvad menes der med begrebet ’felt’?
Lektien i brug
- 1. Diskuter, hvad der hhv. taler for og imod, at den samlede mængde af ungdomskriminalitet vil fortsætte med at falde over de kommende år og find relevante artikler til at understøtte argumenterne.
- 2. Diskuter hvorfor etnicitet kan være en faktor, når det kommer til om en person bliver kriminel. I skal tage udgangspunkt i artiklen ”FAKTA OM INDVANDRERE OG EFTERKOMMERE I DANMARK”. Læs derudover siderne 7-12 i ”Kriminalitet og etniske minoriteter” og inddrag ligeledes de sider i diskussionen.
- 3. Diskutér de opstillede forebyggende indsatsområder, der er oplistet i ”Kriminalitet og minoriteter” (på side 14) og vurdér de bedste indsatsområder. Begrund jeres svar.
- 4. Vurdér, hvorvidt det er vores samfunds forventningspres og deraf følgende individuel behovsfrustration, der er årsagen til kriminalitet? Begrund jeres svar.
- 5. Skyldes kriminelle handlinger den sociale interaktion i det nære miljø? Understøt jeres svar med dokumentation.
- 6. Diskutér påstanden: ”De kriminelle er i besiddelse af et dårligere moralkodeks end den resterende del af befolkningen.”
- 7. Prøv at find empiri, der kan understøtte Mertons kriminalitetsteori.
- 8. Diskutér, hvorvidt Maslows behovspyramide kan være med til at forklare kriminelle handlinger?
- 9. Find artikler, der kan eksemplificere de fire centrale kriminalitetsfaktorer i SNAP-modellen.
- 10. Diskutér Mertons påstand om, at skolen som institution kan være årsag til at nogle ender som kriminelle?
- 11. Vurdér – gerne ved inddragelse af empiri – Sutherlands pointe om, at kriminel adfærd læres gennem samspil med andre personer i en proces af interaktion og kommunikation.
- 12. Lav en lineær regression, hvor du anskueliggør sammenhængen mellem alder og antallet af ubetingede fængselsstraffe. Husk at du muligvis skal "pulje" aldersvariablen på en meningsfuld måde. (Brug vedhæftede ark ’ Ubetingede frihedsstraffe efter alder’). Hvad kan du tolke om sammenhængen mellem ubetingede fængselsstraffe og alder?