Forlaget Columbus

Fri eller fortabt?

Kapitel 11: Kriminalitet

Styr på lektien?

  • 1. Definer en kriminel handling
  • 2. Hvilke fire typer af kriminalitet skelner man mellem?
  • 3. Hvilke nyere former for kriminalitet vinder frem?
  • 4. Hvordan har den samlede mængde af kriminalitet udviklet sig fra 1960 og frem til i dag?
  • 5. Hvordan kan man forklare den udvikling?
  • 6. Hvad viser mørketallet, og hvorfor er det et vigtigt begreb?
  • 7. Hvordan har ungdomskriminaliteten udviklet sig?
  • 8. Hvordan kan denne udvikling i ungdomskriminaliteten forklares?
  • 9. Hvad menes der med ‘opportunitet’?
  • 10. Hvad kendetegner en typisk kriminel når man kigger på dennes køn og sociale baggrund?
  • 11. Hvad menes med overlevelseskriminalitet?
  • 12. Hvad er opvisningskriminalitet?
  • 13. Hvad ligger der i oplevelseskriminalitet?
  • 14. Hvad menes der med organisk kriminalitet?
  • 15. Forklar Maslows behovspyramide?
  • 16. Opstil Mertons centrale årsagsforklaringer i forhold til kriminalitet?
  • 17. Hvad er en referencegruppe?
  • 18. Forklar Sutherlands pointe om, at kriminalitet skyldes indlæring af kriminel adfærd
  • 19. Hvad ligger der i Hirschis teori om social kontrol?
  • 20. Forklar begrebet ’habitus’.
  • 21. Forklar begrebet ’kapitaler’.
  • 22. Hvad menes der med begrebet ’felt’?

Lektien i brug

  • 1. Diskuter, hvad der hhv. taler for og imod, at den samlede mængde af ungdomskriminalitet vil fortsætte med at falde over de kommende år og find relevante artikler til at understøtte argumenterne.
  • 2. Diskuter hvorfor etnicitet kan være en faktor, når det kommer til om en person bliver kriminel. I skal tage udgangspunkt i artiklen ”FAKTA OM INDVANDRERE OG EFTERKOMMERE I DANMARK”. Læs derudover siderne 7-12 i ”Kriminalitet og etniske minoriteter” og inddrag ligeledes de sider i diskussionen.
  • 3. Diskutér de opstillede forebyggende indsatsområder, der er oplistet i ”Kriminalitet og minoriteter” (på side 14) og vurdér de bedste indsatsområder. Begrund jeres svar.
  • 4. Vurdér, hvorvidt det er vores samfunds forventningspres og deraf følgende individuel behovsfrustration, der er årsagen til kriminalitet? Begrund jeres svar.
  • 5. Skyldes kriminelle handlinger den sociale interaktion i det nære miljø? Understøt jeres svar med dokumentation.
  • 6. Diskutér påstanden: ”De kriminelle er i besiddelse af et dårligere moralkodeks end den resterende del af befolkningen.”
  • 7. Prøv at find empiri, der kan understøtte Mertons kriminalitetsteori.
  • 8. Diskutér, hvorvidt Maslows behovspyramide kan være med til at forklare kriminelle handlinger?
  • 9. Find artikler, der kan eksemplificere de fire centrale kriminalitetsfaktorer i SNAP-modellen.
  • 10. Diskutér Mertons påstand om, at skolen som institution kan være årsag til at nogle ender som kriminelle?
  • 11. Vurdér – gerne ved inddragelse af empiri – Sutherlands pointe om, at kriminel adfærd læres gennem samspil med andre personer i en proces af interaktion og kommunikation.
  • 12. Lav en lineær regression, hvor du anskueliggør sammenhængen mellem alder og antallet af ubetingede fængselsstraffe. Husk at du muligvis skal "pulje" aldersvariablen på en meningsfuld måde. (Brug vedhæftede ark ’ Ubetingede frihedsstraffe efter alder’). Hvad kan du tolke om sammenhængen mellem ubetingede fængselsstraffe og alder?

Hent fil: Ubetingede frihedsstraffe efter alder og tid

Forlaget Columbus Ubetingede frihedsstraffe efter alder og tid

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)