Kapitel 1: Identitet - the basics
Styr på lektien?
- 1. Forklar begrebet ’socialisering’.
- 2. Hvad er en formel norm?
- 3. Hvad er en uformel norm?
- 4. Forklar begrebet ’internaliseret’.
- 5. Hvad menes der med ’social kontrol’?
- 6. Hvad forstås ved en ’social rolle’?
- 7. Hvad menes der med ’den primære socialisering’?
- 8. Hvad menes der med ’den sekundære socialisering’?
- 9. Hvad menes der med ’den tertiære socialisering’?
- 10. Forklar begrebet referencegruppe.
- 11. Hvad menes der med ’dobbeltsocialisering’?
- 12. Hvad er karakteristisk for teamfamilien?
- 13. Hvad er karakteristisk for svingdørsfamilien?
- 14. Hvad er karakteristisk for den patriarkalske familie?
- 15. Hvad er karakteristisk for det sociale akvarium?
- 16. Forklar, hvordan kamæleonen er et billede på det senmoderne menneske?
- 17. Hvad mener Giddens med ’aftraditionalisering’?
- 18. Hvad menes der med ’eventfællesskaber’?
- 19. Hvad menes der med ’adskillelse af tid og rum’?
- 20. Hvad forstås ved ’udlejringsmekanismer’?
- 21. Hvad er ’ekspertsystemer’?
- 22. Hvad mener Ziehe med ’kulturel frisættelse’?
- 23. Hvad forstås ved ’stødpudezoner’?
- 24. Forklar begrebet ’potensering’.
- 25. Forklar begrebet ’emblematisering’.
Lektien i brug
- 1. Find eksempler på Giddens senmodernitetens dynamikker i din egen hverdag.
- 2. Diskutér i forlængelse heraf, om karakteristika som adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet og udlejringsmekanismerne kan forklare individets behov for at anvende sociale medier?
- 3. Hvordan kan Ziehes begreber om emblematisering og potensering ses i relation til de sociale medier. Giv konkrete eksempler herpå.
- 4. Lav et rollespil, hvor I eksemplificerer de centrale pointer og begreber i Ziehes teori om den kulturelle frisættelse.
- 5. Udfyld nedenstående skema i forhold til om den kulturelle frisættelse er positiv eller negativ:
Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
---|---|
- 6. Diskutér på hvilken måde det ændrer unges identitetsdannelse, at vores sociale relationer i stigende grad bliver udlejret. Er det godt eller skidt?
- 7. Hvordan kan man se, at de såkaldte eksperter (ekspertsystemer) har fået mere og mere betydning i forhold til det enkelte individs identitet? Giv eksempler og overvej, hvorfor udviklingen er gået i den retning?
- 8. Lav et skuespil, hvori I fremfører eksempler på de fire forskellige familietyper.
- 9. Find, ved brug af fx artikler eller tv/YouTube-klip, eksempler på begreberne potensering og emblematisering.
- 10. Diskutér, hvorvidt stødpudezoner er nødvendige for det enkelte individ og hvorfor/hvorfor ikke? Inddrag artiklen ”Mangel på dannelse stresser de unge”.