Forlaget Columbus

Fri eller fortabt?

Kapitel 1: Identitet - the basics

Styr på lektien?

  • 1. Forklar begrebet ’socialisering’.
  • 2. Hvad er en formel norm?
  • 3. Hvad er en uformel norm?
  • 4. Forklar begrebet ’internaliseret’.
  • 5. Hvad menes der med ’social kontrol’?
  • 6. Hvad forstås ved en ’social rolle’?
  • 7. Hvad menes der med ’den primære socialisering’?
  • 8. Hvad menes der med ’den sekundære socialisering’?
  • 9. Hvad menes der med ’den tertiære socialisering’?
  • 10. Forklar begrebet referencegruppe.
  • 11. Hvad menes der med ’dobbeltsocialisering’?
  • 12. Hvad er karakteristisk for teamfamilien?
  • 13. Hvad er karakteristisk for svingdørsfamilien?
  • 14. Hvad er karakteristisk for den patriarkalske familie?
  • 15. Hvad er karakteristisk for det sociale akvarium?
  • 16. Forklar, hvordan kamæleonen er et billede på det senmoderne menneske?
  • 17. Hvad mener Giddens med ’aftraditionalisering’?
  • 18. Hvad menes der med ’eventfællesskaber’?
  • 19. Hvad menes der med ’adskillelse af tid og rum’?
  • 20. Hvad forstås ved ’udlejringsmekanismer’?
  • 21. Hvad er ’ekspertsystemer’?
  • 22. Hvad mener Ziehe med ’kulturel frisættelse’?
  • 23. Hvad forstås ved ’stødpudezoner’?
  • 24. Forklar begrebet ’potensering’.
  • 25. Forklar begrebet ’emblematisering’.

Lektien i brug

  • 1. Find eksempler på Giddens senmodernitetens dynamikker i din egen hverdag.
  • 2. Diskutér i forlængelse heraf, om karakteristika som adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet og udlejringsmekanismerne kan forklare individets behov for at anvende sociale medier?
  • 3. Hvordan kan Ziehes begreber om emblematisering og potensering ses i relation til de sociale medier. Giv konkrete eksempler herpå.
  • 4. Lav et rollespil, hvor I eksemplificerer de centrale pointer og begreber i Ziehes teori om den kulturelle frisættelse.
  • 5. Udfyld nedenstående skema i forhold til om den kulturelle frisættelse er positiv eller negativ:
Kapitel 1

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

swipe
  • 6. Diskutér på hvilken måde det ændrer unges identitetsdannelse, at vores sociale relationer i stigende grad bliver udlejret. Er det godt eller skidt?
  • 7. Hvordan kan man se, at de såkaldte eksperter (ekspertsystemer) har fået mere og mere betydning i forhold til det enkelte individs identitet? Giv eksempler og overvej, hvorfor udviklingen er gået i den retning?
  • 8. Lav et skuespil, hvori I fremfører eksempler på de fire forskellige familietyper.
  • 9. Find, ved brug af fx artikler eller tv/YouTube-klip, eksempler på begreberne potensering og emblematisering.
  • 10. Diskutér, hvorvidt stødpudezoner er nødvendige for det enkelte individ og hvorfor/hvorfor ikke? Inddrag artiklen ”Mangel på dannelse stresser de unge”.

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)