Kapitel 9: Sex
Styr på lektien?
- 1. Hvad menes med ’det biologiske køn’?
- 2. Hvad er ’det sociale køn’?
- 3. Hvad er ’det seksuelle køn’?
- 4. Hvad menes med ’den biologisk-essentialistiske tilgang’?
- 5. Forklar ’den socialkonstruktivistiske tilgang’?
- 6. Forklar ’queer’?
- 7. Hvad menes med ’diskurs’?
- 8. Hvad er ’den heteroseksuelle matrix’?
- 9. Hvad er en ’kønsrolle’?
- 10. Hvad menes med ’løngab’?
Lektien i brug
- 1. Diskutér – med udgangspunkt i tekstboksen ”Er sugardating prostitution?” – hvorvidt det er tilfældet eller ej. Begrund svaret.
- 2. Læs artiklen ”Far til børneporno-sigtet: 'Det er jo som at trække bier til en honningskål” og diskutér om I mener faren har ret. Begrund svaret.
- 3. Redegør for de centrale pointer i artiklen ”Forskere: Det er pinligt, at Danmark trækker bundplacering i ligestilling, mens alle vores nordiske naboer topper”.
- 4. Diskutér i gruppen om det er en god idé at indføre kønskvoter i fx bestyrelserne i de private virksomheder? Altså skal der være en politisk fastsat grænse for et minimumsantal kvinder i en bestyrelse? Hvorfor/hvorfor ikke?
- 5. Opstil alle de mulige årsager til forskellen mellem køn, der udtrykkes i artiklen ”FH: Der er stadig massiv ulighed mellem kønnene”.
- 6. Lav Jeres egen model eller skema, der fremhæver Butlers mest centrale pointer.
- 7. Diskutér de mulige grunde til, at der er manglende moralsk ligestilling mellem kønnene; piger der har mange partnere, er en billig tøs, mens drenge med mange partnere er sej. Hvorfor?
- 8. Se klippet ”Er mænd og kvinder lige i Danmark?” og lav dernæst Jeres egen lille undersøgelse på skolen for at afdække holdningen hertil og få argumenter om det er tilfældet eller ej – og hvorfor?