1.1 Kina – en gammel kultur under forandring
- Hvordan kan vi definere begrebet kultur?
- Hvad er en kulturel stereotyp?
- Hvilke tre traditionelle strømninger har været med til at definere kinesisk kultur?
- Hvad er hovedtankerne i konfucianismen?
- Hvilken rolle spiller harmoni i konfucianismen?
- Hvordan står familien og individet i relation til hinanden i konfucianismen?
- Hvad er hovedtankerne i daoismen?
- Hvad forstås ved betegnelsen Taiji?
- Hvad betyder det, at daoismen indeholder en deterministisk tendens?
- Hvad hedder den mest udbredte form for buddhisme i Kina i dag?
- Hvordan har kommunismen forandret kinesisk kultur?
- Hvordan påvirker Kulturrevolutionen den kinesiske kultur (se tekstboks 1.2)?
- Hvilke to senmoderne strømninger påvirker og forandrer kinesisk kultur i dag?
- På hvilken måde ændrer globaliseringen Kinas kultur?
- Hvilke forandringer medfører individualiseringen i Kina?
- Hvad beskriver figur 1.3?
- Hvad beskriver figur 1.4?
1.2 Identitet og ungdom i Kina
- Hvilken rolle spiller familien for unge kineseres identitetsdannelse?
- Hvilke processer kendetegner rammerne for identitetsdannelsen i det senmoderne samfund (se figur 1.5)?
- I hvilke dele af Kina oplever de unge friere rammer når det gælder identitetsdannelsen?
- Hvordan hænger forbrug og identitet sammen i Kina?
- Hvordan ses det, at unge kinesere oplever økonomisk og kulturel frisættelse?
- Hvordan kan vi beskrive forholdene for LBGTQ-miljøerne i Kina?
- Hvad kendetegner unges værdier i Kina i dag?
- Hvad er en ”4-2-1 familie”?
- Hvad bestod etbarnspolitikken i?
- Hvilken betydning har den dominerende familiestruktur for forholdet mellem børn, forældre og bedsteforældre i Kina?
- Hvorfor satser der så mange penge og ressourcer på at sikre barnets uddannelse?
- Hvad er gaokao?
- Hvad fortælles der om i tekstboks 1.4?
- Hvordan klarer Kina sig i forhold til ligestilling mellem kønnene? (se bl.a. figur 1.8)
- Hvad er de primære årsager til den fortsatte skævhed mellem mænd og kvinder?
- Hvilke tegn er der på forandring?
1.3 Sociale forskelle i Kina
- Hvad betyder det at undersøge ”den sociale differentiering”?
- Hvordan har forholdet i indkomst mellem by og land udviklet sig? (se figur 1.9)
- Hvor stor var den gennemsnitlige indkomstforskel mellem by og land i Kina i 2019?
- Hvad er en migrantarbejder? (se også tekstboks 1.5)
- Hvor mange migrantarbejdere er der ca. i Kina?
- Hvad er hukou-systemet?
- Hvilket lighedsideal opererer kommunistpartiet officielt med?
- Hvad er gini-koefficienten?
- Hvordan står det til med den økonomiske ulighed? (se figur 1.10 og 1.11)
- Hvad er forskellen på absolut og relativ fattigdom?
- Hvad kan vi konkludere ud fra figur 1.12?
- Hvilke problemer kendetegner adgangen til uddannelse i Kina?
- Hvilke konsekvenser i forhold til uddannelse kan det have at være barn af migrantarbejdere?
- Hvilke positive udviklingstendenser ses på uddannelsesområdet?
- Hvad er guanxi?
- Hvilken betydning har relationer og netværk for individets karrieremuligheder?
- Hvordan hænger guanxi sammen med den generelle tillid i samfundet?
- Hvordan ændres vilkårene for social mobilitet i Kina?
- Hvad kendetegnede jern-ris-skål-systemet?
- Hvilke positive og negative konsekvenser har afviklingen af jern-ris-skål-systemet haft?
- Hvilke problemer kendetegner fortsat Kina, når det kommer til social mobilitet?
- Hvordan klarer Kina sig i international sammenligning, når det kommer til social mobilitet? (se figur 1.15)
Til hvert af bogens kapitler findes her arbejdsspørgsmål som kan anvendes i undervisningen. Listen med spørgsmål kan anvendes som de står skrevet, men kan med fordel tilpasses alt efter formålet med undervisningen, elevernes niveau, mv.