Forlaget Columbus

Kina under forandring

1.1 Kina – en gammel kultur under forandring

  1. Hvordan kan vi definere begrebet kultur?
  2. Hvad er en kulturel stereotyp?
  3. Hvilke tre traditionelle strømninger har været med til at definere kinesisk kultur?
  4. Hvad er hovedtankerne i konfucianismen?
  5. Hvilken rolle spiller harmoni i konfucianismen?
  6. Hvordan står familien og individet i relation til hinanden i konfucianismen?
  7. Hvad er hovedtankerne i daoismen?
  8. Hvad forstås ved betegnelsen Taiji?
  9. Hvad betyder det, at daoismen indeholder en deterministisk tendens?
  10. Hvad hedder den mest udbredte form for buddhisme i Kina i dag?
  11. Hvordan har kommunismen forandret kinesisk kultur?
  12. Hvordan påvirker Kulturrevolutionen den kinesiske kultur (se tekstboks 1.2)?
  13. Hvilke to senmoderne strømninger påvirker og forandrer kinesisk kultur i dag?
  14. På hvilken måde ændrer globaliseringen Kinas kultur?
  15. Hvilke forandringer medfører individualiseringen i Kina?
  16. Hvad beskriver figur 1.3?
  17. Hvad beskriver figur 1.4?

 

1.2 Identitet og ungdom i Kina

  1. Hvilken rolle spiller familien for unge kineseres identitetsdannelse?
  2. Hvilke processer kendetegner rammerne for identitetsdannelsen i det senmoderne samfund (se figur 1.5)?
  3. I hvilke dele af Kina oplever de unge friere rammer når det gælder identitetsdannelsen?
  4. Hvordan hænger forbrug og identitet sammen i Kina?
  5. Hvordan ses det, at unge kinesere oplever økonomisk og kulturel frisættelse?
  6. Hvordan kan vi beskrive forholdene for LBGTQ-miljøerne i Kina?
  7. Hvad kendetegner unges værdier i Kina i dag?
  8. Hvad er en ”4-2-1 familie”?
  9. Hvad bestod etbarnspolitikken i?
  10. Hvilken betydning har den dominerende familiestruktur for forholdet mellem børn, forældre og bedsteforældre i Kina?
  11. Hvorfor satser der så mange penge og ressourcer på at sikre barnets uddannelse?
  12. Hvad er gaokao?
  13. Hvad fortælles der om i tekstboks 1.4?
  14. Hvordan klarer Kina sig i forhold til ligestilling mellem kønnene? (se bl.a. figur 1.8)
  15. Hvad er de primære årsager til den fortsatte skævhed mellem mænd og kvinder?
  16. Hvilke tegn er der på forandring?

1.3 Sociale forskelle i Kina

  1. Hvad betyder det at undersøge ”den sociale differentiering”?
  2. Hvordan har forholdet i indkomst mellem by og land udviklet sig? (se figur 1.9)
  3. Hvor stor var den gennemsnitlige indkomstforskel mellem by og land i Kina i 2019?
  4. Hvad er en migrantarbejder? (se også tekstboks 1.5)
  5. Hvor mange migrantarbejdere er der ca. i Kina?
  6. Hvad er hukou-systemet?
  7. Hvilket lighedsideal opererer kommunistpartiet officielt med?
  8. Hvad er gini-koefficienten?
  9. Hvordan står det til med den økonomiske ulighed? (se figur 1.10 og 1.11)
  10. Hvad er forskellen på absolut og relativ fattigdom?
  11. Hvad kan vi konkludere ud fra figur 1.12?
  12. Hvilke problemer kendetegner adgangen til uddannelse i Kina?
  13. Hvilke konsekvenser i forhold til uddannelse kan det have at være barn af migrantarbejdere?
  14. Hvilke positive udviklingstendenser ses på uddannelsesområdet?
  15. Hvad er guanxi?
  16. Hvilken betydning har relationer og netværk for individets karrieremuligheder?
  17. Hvordan hænger guanxi sammen med den generelle tillid i samfundet?
  18. Hvordan ændres vilkårene for social mobilitet i Kina?
  19. Hvad kendetegnede jern-ris-skål-systemet?
  20. Hvilke positive og negative konsekvenser har afviklingen af jern-ris-skål-systemet haft?
  21. Hvilke problemer kendetegner fortsat Kina, når det kommer til social mobilitet?
  22. Hvordan klarer Kina sig i international sammenligning, når det kommer til social mobilitet? (se figur 1.15)

Til hvert af bogens kapitler findes her arbejdsspørgsmål som kan anvendes i undervisningen. Listen med spørgsmål kan anvendes som de står skrevet, men kan med fordel tilpasses alt efter formålet med undervisningen, elevernes niveau, mv.

 

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)