Forlaget Columbus

Arbejde og arbejdsmarked

Afsnit 3.1

  1. Forklar indholdet i flexicurity-modellen og hvad trekantens tre hjørner viser.
  2. Hvad indeholder velfærdsdimensionen i flexicurity-modellen?
  3. Hvilke elementer indeholder sporskiftet i arbejdsmarkedspolitikken i 1993-94?
  4. Hvad er forskellen på en welfare contra workfare-strategi i arbejdsmarkedspolitikken?
  5. Forklar indholdet i stramningsstrategien.
  6. Forklar indholdet i en opkvalificeringsstrategi (learnfare).

Afsnit 3.2

  1. Hvad vil det sige at arbejdsmarkedspolitikken er markedsunderstøttende?
  2. Forklar hvordan øget arbejdsudbud kan skabe øget beskæftigelse.
  3. Redegør for de forskellige former for fleksibilitet.
  4. Hvad vil det sige at arbejdsmarkedspolitikken er markedskorrigerende?

Afsnit 3.3

  1. Forklar på hvilke områder flexicurity-modellen udfordres.
  2. Hvordan udfordres velfærdsdimensionen i flexicurity?
  3. Forklar begrebet prekariat og hvori består den radikale fleksibilitet?
  4. Hvad vil det sige at arbejdsmarkedet er todelt?
  5. Hvad er platformsarbejde og nultimerskontrakter?
  6. Hvordan adskiller flexicarity-modellen sig fra flexicurity-modellen?
  7. Hvad vil det sige, at der sker en defamiliarisering af velfærdsfunktioner?

Afsnit 3.4

  1. Hvorfor kan arbejdsmarkedspolitikken karakteriseres som fordelingspolitik?
  2. Hvad er 1.generationsreformer i forhold til at øge arbejdsudbuddet?
  3. Hvordan kommer manglen på arbejdskraft til udtryk?
  4. Hvad er der gjort og kan der gøres for at øge arbejdsudbuddet generelt? Og for bestemte grupper?
  5. Hvad vil det sige, at der er arbejdspligt?

Jeg handler som

Skole

Forlaget Columbus

Offentlig institution
(for skolens ansatte)

Privat

Forlaget Columbus

Privatkunde
(privat, studerende
og virksomhed)